I den gode saks tjeneste : en analyse av økonomijournalistikken i Avisa Nordland
Abstract
Oppgaven bygger på en studie av det samlede økonomistoffet i Avisa Nordland i uke 46 i 2009, og i tillegg hovedartiklene om økonomi fra avisen i november 2009. Dette materialet er sammenholdt med andre undersøkelser av aviser i Bodø. Det økonomiske stoffet i oppgaven omfatter både privat og offentlig sektor. I en kvantitativ innholdsanalyse supplert med nærlesing av utvalgte artikler presenteres det som oppfattes som de dominerende trekkene ved økonomistoffet. Nyhetsstoff om økonomi har fått større plass i avisen over tid, og en mer sentral plass. Avisen har prioritert økonomistoffet gjennom vignettering, kompetanse og andre virkemidler. Undersøkelsen bekrefter den generelle tendensen om større plass for økonominyhetene i nyhetsbildet slik en finner i andre undersøkelser nasjonalt og internasjonalt. Gjennom volum og form på økonominyhetene har avisen blitt en plattform for aktører med tilknytning til økonomi og næringsliv til å posisjonere egne standpunkt og egen person overfor andre sosiale grupper. Økonomistoffet er preget av de positive nyhetene, og det er bare en mindre del av nyhetene som er presentert med et kritisk journalistisk blikk og ut fra et konfliktperspektiv. Økonominyheter som presenteres for det allmenne publikum er mer positiv enn det som presenteres som spesialstoff for næringsaktører under egen vignett. Næringsliv og handel er det sentrale stoffområdet, med liten omtale av politikk og samfunnsøkonomiske problemstillinger. Stoffområdet er preget av stor grad av énkilde-journalistikk og kvinnebildet i kildematerialet er tradisjonelt med få kvinnelige kilder. Avisen anvender i svært liten grad reportasjen som arbeidsform i økonomijournalistikken, og bakgrunnen for artiklene synes å være begivenheter og uttalelser fra lokale økonomiske aktører. Formen og innholdet i økonomistoffet i Avisa Nordland bekrefter det andre nordiske undersøkelser har påstått, økonominyheter er en egen sjanger, en sjanger for de gode nyhetene.
Description
Masteroppgave i næringslivsjournalistikk (MBA) – Høgskolen i Bodø, 2010