Show simple item record

dc.contributor.authorHaaland, Eli Katrine
dc.contributor.authorKvistad, Jorun Elin
dc.contributor.authorNilsen, Kamilla
dc.date.accessioned2010-09-29T10:59:48Z
dc.date.available2010-09-29T10:59:48Z
dc.date.issued2010-09-29T10:59:48Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146699
dc.description.abstractDenne kandidatoppgaven omhandler hvordan overgangen fra studietid til arbeidsliv for trafikklærere er erfart. Vi er tre jenter som har jobbet sammen og vi valgte å sende ut en spørreundersøkelse til fjordårskullet (07-09) da de hadde opplevelsen om det vi ville undersøke friskt i sitt minne. Spørreundersøkelsen hadde tre deltemaer om studietid, overgang og arbeidsliv. Etter å ha sett gjennom resultatene og drøftet har vi fått mange interessante funn. Funn som vi fant angående studietiden er blant annet at ¼ blir sponset av NAV gjennom omskolering. Det er 3 ganger så mange som velger utdanningen etter eget ønske i forhold til de som har oppgitt omskolering som grunn. 5 av 6 studenter synes at oppfølgingen av nærveileder var god nok på HiNT. 2/6 mener de ikke fikk nok praksis ute i bil. Hele 85 % av besvarende syntes at de fikk godt utbytte av hospitering og ville gjerne hatt flere uker av dette. Vi har også funnet ut en teori om at de som har jobbet hardt og jevnt på skolen er de som var mest klar for arbeidslivet. Funn angående selve overgangen svarte hele 96,6 % at de ble godt mottatt av sine arbeidskollegaer. 5 av 6 som svarte føler de tilfredsstiller forventningene til sin arbeidsgiver. Vi har funnet ut at det kan være en sammenheng mellom å bli godt mottatt og om en tilfredsstiller forventingene til sin arbeidsgiver. ¼ nyutdannede får en brå start i klasserom med teori og trafikalt grunnkurs. 4/6 svarer at de har fått bruk av undervisningsopplegg de laga på HiNT, i motsetting er det 1/6 som må lage seg helt nytt undervisningsopplegg av ulike grunner. Faktisk har bare ¼ av trafikkskolene eget undervisningsopplegg som er likt for alle ansatte på de skolene. Det store spørsmålet om hvordan de faktisk opplevde overgangen fra skoletid til arbeidsliv, så svarer 4/6 at det var en positiv opplevelse. De resterende mente at overgangen var brå. Det vil si at hver 3. student frå fjorårskullet fikk en tøff overgang. Grunnene til dette er av ulike faktorer, som vi finner igjen i svarene i ulike statistikker. Dette er uten tvil betryggende funn, for oss som selv snart skal ut i denne spennende og skumle overgangen. Vi hadde mange spørsmål angående selve arbeidslivet også, siden dette er noe vi er nysgjerrige på, funnene her er også mange. Vi fant faktisk ut at det er en fordel å få planlegge arbeidsdagen sin selv, selv om det kanskje er mer jobb, så viser seg at de har mer fritid igjen for strevet. Av de spurte er det 93, 2 % som svarer at de trives i jobben sin. Det er ca 50/50 3 sjanse om en får en faglig leder som engasjerer seg. Da tenker vi blant annet på oppfølgingen og om framtidig kursing. Bare 1/10 jobber på en skole der det fortsatt er noen som bruker den gamle læreplanen. Positivt resultat ettersom vi har hørt at mange eldre trafikklærere bestemt tviholder på sine gamle læremetoder, men med dette funnet kan vi faktisk avkrefte dette ryktet. 93,2 % sier de har og prøver å ha faste elever. 2/6 svarer at de jobber overtid nesten hver dag. På spørsmålet om de noen gang er så slitne at de ikke klarer å yte maks i elevundervisningen er det halvparten som svarer nei til dette, men noen svarer de er slitne på slutten av dagen og uken. Til slutt fant vi ut at 5/6 får bil av trafikkskolen de jobber hos, 9/10 biler er utstyrt med stag pedalsett og at den vanligste trafikklærerbilen er av merket VW. Vi har mange interessante funn, også mer enn hva som er skrevet her. Noen funn var mer oppsiktsvekkende enn andre, mens andre var som forventet. Vi er fornøyde med arbeidet vårt og håper dette kan være med på å bidra til forbedringer på studietid, overgang og arbeidsliv for kommende trafikklære. Håper også at funnene våre kan svare på noen av spørsmålene som våre medstudenter kanskje har lurt på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesKandidatoppgave 2010;
dc.titleHvordan er overgangen fra studietid til arbeidsliv for trafikklærere?en_US
dc.typeStudent paper, othersen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record