Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Thomas
dc.contributor.authorAas, Kim Annar
dc.date.accessioned2010-10-27T11:11:35Z
dc.date.available2010-10-27T11:11:35Z
dc.date.issued2010-10-27T11:11:35Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146713
dc.description.abstractDenne rapporten tar for seg nåtidens og fremtidens teknologi innen avanserte førerstøttesystemer og belyser spørsmål knyttet til om vi i fremtiden vil kunne nå Nullvisjonen ved hjelp av disse. Vil fremtidens bilpark bli nøkkelen til Nullvisjonen? Som problemstillingen insinuerer er det en konstant utvikling innen bilteknologi hvor mange av dagens sikkerhetssystemer hadde virket helt uoppnåelig og lite gjennomførbart for kun få år siden. Nullvisjonen er en visjon om en vegtrafikk med null drepte og null varig skadde i trafikken. Visjonen omfatter hele transportsystemet og er avhengig av et godt samarbeid mellom trafikanter og myndigheter for å lykkes. Sikkerhetsarbeidet har vært i fokus helt fra bilen gjorde sitt inntog i samfunnet. Man innså fort at denne farkosten kunne volde stor skade. Det startet med løpende gutter som sprang gjennom gata med rødt flagg for å signalisere at det kom en bil kjørende, videre kom bilbeltet, airbager og ABS. I dag har vi svært avansert teknologi som både overstyrer føreren og bistår føreren i å ta riktige valg. Men i mange år har vi bygd biler med sikkerhetsutstyr som skal tåle en kollisjon – ikke unngå den. Denne trenden har endret seg og vi ser i dag at det bygges biler med svært avansert teknologi og elektriske styresystem, som skal bidra føreren i å redusere feilhandlinger og øke avviklingen slik at en kollisjon slipper å bli et faktum. Dette er systemer som har fått navnet ADAS - Advanced Driver Assistance systems (førerstøttesystemer) og ITS - Intelligent Transportation Systems (Intelligente transportsystem) Den kjøretøytekniske utviklingen har både gitt og vil fortsette å gi en vesentlig reduksjon i antall trafikkdrepte. Og en dag ønsker vi og tror vi at nullvisjonen skal bli et reelt mål og ikke "bare" en visjon. Innenfor et 10-års-perspektiv er førerstøttesystemer som ADAS og ITS en av de viktigste bidragsyterne til lavere ulykkesrater, slik vi ser det i dag. Dette betyr imidlertid ikke at vi kan glemme andre viktige tiltak som økt politikontroll, lavere og smartere fartsgrenser på deler av vegnettet som tar høyde for forholdene og generelt bedre og en mer teknologisk standard på veiene. Det vi har sett så langt er nok bare en brøkdel av den utviklingen og innovasjonen i sikkerhetsarbeidet som ligger foran oss.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesKandidatoppgave 2010;
dc.titleFremtidens bilpark, nøkkelen til nullvisjonen?en_US
dc.typeStudent paper, othersen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel