Dekk og sikkerhet
Student paper, others

View/ Open
Date
2010-10-27Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidatoppgaver [128]
Abstract
Denne rapporten handler om lufttrykk i dekk, og dets betydningen for bremsestrekning,
økonomi og miljø. I rapporten har vi forklart en del bakgrunnsteori rundt dekk og
bremsesystemet til bilen, dette for å gi en bedre forståelse av innvirkende faktorer. Rapporten
inneholder også resultatene fra to spørreundersøkelser, der vi blant har annet har fått svar på
hvor ofte folk sjekker lufttrykket i dekket, og hvilke typer dekk de kjøper. Den ene tok for seg
forbrukere, og ble kryssreferert opp mot forhandlere, der vi også undersøkte hvilke feil de ofte
registrerer angående dekk etter endt levetid. Vi har testet hvilken betydning lufttrykket i
dekket har for bremselengden, og sett på sikkerhetsmessige aspekter rundt dette. I vårt forsøk
på å få et bilde på hva lufttrykket i dekket har å si for miljø og økonomi, har vi benyttet andres
undersøkelser og knyttet resultatene våre opp mot disse. Vi fikk oppsiktsvekkende resultater,
der endringer på individnivå vil gi store sikkerhetsmessige gevinster, mens det i større skala
vil ha en meget positiv innvirkning på miljøet. En del av årsaken til at det vil ha stor
samfunnsøkonomisk betydning å få flere til å kontrollere og justere dekktrykket oftere, er en
besparelse i klimagassutslipp fra bil på ca 10 %. Når undersøkelser viser at så mange som
70 - 90 % kjører med galt lufttrykk, sier det seg selv at den totale utslippsreduksjonen vil være
enorm. Ut i fra dette ser vi at korrekt dekktrykk vil kunne være en av de enkleste og mest
effektive metodene for å få bukt med klimagassproblematikken.