”Trafikanten”
Student paper, others

View/ Open
Date
2010-09-29Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidatoppgaver [128]
Abstract
Som hoveddokumentasjon i vår kandidatoppgave valgte vi å utvikle et spill som skal kunne brukes som et supplement til den ordinære undervisningen på alle fire trinna i føreropplæringen klasse B. Vi gjorde dette på bakgrunn av et generelt inntrykk av at elevene møter til undervisningen uten å ha særlig god forkunnskap om det de skal begi seg ut på. I et håp om å utviklet et verktøy for å bedre denne forkunnskapen så valgte vi lage et brettspill.
I denne rapporten har vi gitt vår hoveddokumentasjon, nemlig brettspillet ”Trafikanten”, faglig forankring som læringsform og beskrevet prosessen rundt utviklingen av spillet. Vi har knyttet spillet opp i mot læringsstiler, smågruppelæring, behaviorisme, kognitiv og sosiokulturell læringsteori. Videre har vi drøftet spillets oppbygning og innhold opp i mot hovedinnholdet i læreplan for førerkortklasse B.
For å sikre en god innholdsmessig progresjon i spillet valgte vi å basere hele spillbrettet på læreplanens trinninndeling. Dette har også vist seg å være i tråd med blant annet Skinners teori om atferdslæring hvor han har uttrykt at stoffet må deles inn i små enheter hvor man starter med det elementære først og så legger stein for stein i et slags stablesystem helt til man når kunnskapsmålet.
Spillet vi har lagd er delt inn i fire deler. På de to første delene finner man hovedsakelig kategorier og spørsmål som er kunnskapsbasert. Videre på den tredje delen finner man spørsmål som er relatert til trafikale situasjoner, mens vi på den fjerde delen i større grad fokuserer på risiko og elevenes handlings- og vurderingstendenser.