Hvordan oppnå bedre samhandling mellom bilist og aktiv syklist ved passering?
Student paper, others

View/ Open
Date
2011-09-14Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidatoppgaver [128]
Abstract
I denne oppgaven har vi sett nærmere på samhandlingen mellom bilister og aktive syklister ved passering. Det har i de senere årene blitt veldig populært og trene med sykkelen sin på landevei. Dette har vært med på og skape en problematikk når biler som bruker veien må passere et mer saktegående kjøretøy.
Vi har forsket på problemet. I den første delen av oppgaven har vi sett på problemet. For å belyse dette har vi laget en slags dokumentarfilm. Vi valgte oss ut en strekning som går fra Trondheim til Flakk, en del av riksvei 715. Vi har også sett på problemet ut ifra sosiale medier, og hvordan myndighetene via Nasjonal transportplan ser på problemet.
Vi fant ut at det ikke er gjort så mye på området som omhandler samhandling mellom bilist og syklist på landevei. Det er derimot masse kampanjer og forskning med fokus på sykkel når det er snakk om bymiljø eller tettsteder. All satsning fra myndighetene er også mest rettet inn mot byer og tettsteder.
I del 2 av oppgaven kommer vi derfor med forslag til hva som kan gjøres for og bedre samhandlingen. Vi kommer med et forslag til kampanje med et eget slagord: Bedre deal mellom sykkel og bil. I denne folderen som vi kan levere ut til bilister og syklister tar vi for oss flere deler vi mener kan være med på og øke samarbeidet. Vi har laget den slik at den ene siden er rettet mot syklisten, og den andre siden er rettet mot bilisten og hvordan den kan være med på og bedre samhandlingen.