Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNerdahl, Fredrik
dc.contributor.authorPetter Peik Repsjø, Petter Peik
dc.contributor.authorStorborg, Stian
dc.date.accessioned2013-11-06T13:57:06Z
dc.date.available2013-11-06T13:57:06Z
dc.date.issued2013-11-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146804
dc.description.abstractBrettspillet «Hvor skal vi gå?» er laget på grunn av at produktutviklerne ønsker å bedre trafikksikkerheten for de yngste ute i trafikken. Vi mener at den undervisningen som dagens barn får, ikke er godt nok. Med denne uttalelsen legger vi samtale med tre lærere og en rapport utarbeidet av Utdanningsdirektoratet – Trygg Trafikk til grunn. Denne rapporten sier at nesten 60 % av klassene på 1. til 3. trinn, har 6 timer eller mindre med trafikkfaglig undervisning i løpet av et helt år. Er dette nok? Kunnskapsløftet legges til grunn når lærerne skal legge opp undervisningen med tanke på trafikk. Mange lærere føler kanskje at dette er nok et tema som de må forholde seg til og at dette er et tema som foreldrene burde vektlegge mer hjemme. Dette er vi enige i, men det hører så definitivt med i skolen også. Det er her spillet vårt kommer inn. Vi mener et kunnskapsspill om trafikk vil være til stor hjelp for lærerne i deres undervisning. Samtidig som elevene vil føle at dette er en artig og spennende undervisning. Alle barn liker å spille. Spillet «Hvor skal vi gå?» bør spilles sammen med en voksen. Vygotskys læringsteori om sosial konstruktivisme ligger bak denne tanken. Læring foregår best i samhandling med andre mennesker, spesielt de som er mer kompetente. I dette spillet vil den kompetente være en forelder eller lærer. Brettspillet er designet i Artboard og Photoshop. Det har vært en møysommelig prosess med mange skisser. Spillet er dannet som en by og ikke som et normalt brettspill hvor en skal følge en fastsatt rute fra start til mål. Dette er gjort for at barna skal leve seg litt mer inn i spillet. Spillet er utformet som en by, med fotgjengerfelt og bygninger. Spillet har flere spørsmålskategorier med varierende kunnskapsnivå. Elevenes kunnskapsnivå er nok varierende ut ifra elevenes nærmiljø og ferdsel. Derfor er det viktig at det er litt variable spørsmål, slik at alle kan få noen spørsmål som gir dem en utfordring. Hvis eleven ikke mestrer å få til et svar, er det opp til læreren/forelderen å guide barnet fram til riktig svar. Brettspillet er ikke ment å ta over den faglige undervisningen en lærer eller forelder har, men heller fungere som et supplement til dette. Spillet skal være noe som trigger konkurranseinstinktet i barna og gjør dem mer motiverte til å lære mer om sikkerheten i trafikken.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesKandidatoppgave;2013
dc.titleBarn og trafikksikkerhetno_NO
dc.title.alternativeChildren and traffic safetyno_NO
dc.typeStudent paper, othersno_NO
dc.source.pagenumber15 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel