Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Grethe Gjertrud
dc.contributor.authorSmedsplass, Ronny Hundven
dc.contributor.authorZanetti, Olav
dc.date.accessioned2013-10-03T09:48:40Z
dc.date.available2013-10-03T09:48:40Z
dc.date.issued2013-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146813
dc.description.abstractHver dag tar vi valg knyttet til mat, drikke, måltider og fysisk aktivitet. Formålet med denne kandidatoppgaven er få svar på følgende problemstilling; Hvilke fordeler har kosthold og fysisk aktivitet for trafikklæreren? Vår oppgave gir noen svar på hva riktig kosthold og fysisk aktivitet er, og hvilke fordeler dette vil kunne gi trafikklæreren. Våre resultat om kosthold og fysisk aktivitet bygger på relevant litteratur vi har fått anbefalt fra klinisk ernæringsfysiolog ved St. Olavs Hospital. Vi har også sett på en tidligere kandidatoppgave om trafikklærerens helse fra 2012. Denne konkluderte med at yrket som trafikklærer ikke var spesielt belastende i sammenligning med andre yrkessjåførgrupper. I tillegg har vi intervjuet tre trafikklærere ved ulike trafikkskoler. De var alle enige om at sunt kosthold og fysisk aktivitet hadde klare fordeler i yrkesutførelsen. Selv om alle lærerne var bevisst kosthold og fysisk aktivitet, var det likevel en lærer som hadde lagt på seg 25 kg etter å ha begynt i yrket. Hovedtrekkene fra intervjuene er at trafikklærerne har kunnskap om fordelene ved riktig kosthold og fysisk aktivitet, likevel er det viktig å finne sin egen motivasjon for å praktisere de riktige valgene. I kapitlet som tar for seg resultatene, ser vi direkte på fordelene ved kosthold og fysisk aktivitet generelt. Kosthold og fysisk aktivitet er sjelden den eneste årsaken til eksempelvis dårlig helse, men ved å sikre kroppen de nødvendige og riktige næringsstoffene, kan vi få mer overskudd, energi, bedre nattesøvn, stabil trivselsvekt, bedre konsentrasjon, hukommelse, mer ro og glede. Sist men ikke minst kan riktig kosthold og trening motvirke en rekke livsstilssykdommer – helseeffektene er mange. Vi har forsøkt å belyse kompleksiteten i problemstillingen etter at resultatene er fastslått. Dette ved å komme med tilleggspørsmål vi har hatt i forarbeidet til oppgaven. Vi har forsøkt drøftet disse fra ulike synsvinkler, nivå og perspektiv. Å se fordelene ved fysisk aktivitet og ha motivasjon til å gjennomføre anbefalte kostholdsråd kan være en grunnleggende forutsetning for å fungere best mulig som trafikklærer. Helseeffekter ved å spise sunt og trene er der, om de rette valgene gjennomføresno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesKandidatoppgave;2013
dc.titleHvilke fordeler har kosthold og fysisk aktivitet for trafikklæreren?no_NO
dc.typeStudent paper, othersno_NO
dc.source.pagenumber42 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel