Rus- og psykisk lidelse (ROP-lidelse) - Helsepersonells holdninger til pasienter med ROP-lidelser
Abstract
Bakgrunn: Helsepersonell møter flere utfordringer i arbeidet med ROP-pasienter. Dette kan være relatert til egne holdninger, behov for økt kunnskap innenfor et sammensatt fagområde som stadig er under utvikling, og krav til tverrfaglig samarbeid. Hensikt/mål:
Målet er å undersøke hva forskningsresultatene viser. Holdninger til denne pasientgruppen vil undersøkes på tvers av yrkesgrupper og enhetstyper. Målet er to-delt: 1) å øke bevisstheten rundt mulige holdningsproblem, og 2) hvordan disse i praksis kan gripes fatt i. Metode: Systematisk litteraturstudie. Forskningsartiklene tolkes og analyseres. De hovedfunn som fremkommer kategoriseres i hovedkategorier og subkategorier for å tydeliggjøre hvordan empirien kan belyse problemstillingen.
Resultat: Funnene viser varierende holdinger samt forskjeller mellom yrkesgrupper. Økt kunnskap om rus- og psykisk lidelse har positiv effekt på holdingene, men er ikke nok som enkeltstående tiltak. Arbeidet med ROP-pasienter krever godt samarbeid mellom yrkesgrupper og enhetstyper. Diskusjon: Holdningsproblem blant helsepersonell har flere årsaker. Dette er blant annet mangel på kunnskap og erfaring og hvordan man opplever samarbeid på egen arbeidsplass eller med andre enheter. Det viser seg at disse holdningsproblemene i stor grad har betydning for hvordan pasientene blir møtt og for hvilken behandling de tilbys.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Kommunikasjon og psykisk lidelse
Larsen, Linda (Bachelor thesis, 2012) -
Schizofreni: Sykepleier-pasient-relasjonen. Sykepleieres erfaringer med å etablere relasjoner til pasienter med psykiske lidelser, med fokus på schizofreni
Kvaal, Tonje (Bachelor thesis, 2013-08-15)Hensikt: Å beskrive sykepleieres erfaringer med å etablere relasjoner til pasienter med psykiske lidelser, med særlig fokus på schizofreni. Resultat: Funnene er basert på 12 kvalitative studier. Sykepleiere erfarte at deres ...