Koordinatorskolen i Ytre Namdal og Bindal 2013 – 2014: evalueringsnotat av et lokalbasert kunnskapsutviklingsprosjekt av koordinatorfunksjonen i Vikna, Nærøy Leka og Bindal kommune
Abstract
Utfordringene for morgendagens helse- og sosialarbeidere blir å finne hjemme og i nærmiljøet
til pasienten. Konsekvensene av og målsettingen i samhandlingsreformen er at flere brukere
skal få sin bistand fra helsetjenesten i hjemmet. Den nye situasjonen vil kreve at det utvikles nye
arbeidsmodeller som har fokus på samordning og koordinering av helse og
omsorgstjenestetilbudet ovenfor den enkelte pasient. For brukere med behov for langvarige og
koordinerte tjenester vil ordningen med koordinatorer og individuelle planer ha en vesentlig
plass.
I perioden 2010 til 2014 er det blitt gjennomført et samarbeidsprosjekt i regi av administrativt
samarbeidsutvalg (ASU) mellom kommunene i Nord-Trøndelag og Helse Nord-Trøndelag.
Navnet på prosjektet er «Samarbeidsprosjektet Psykisk Helse i Namdalen og Bindal 2010 - 2014.
Målsettingen til prosjektet var ”Utvikling av organisatoriske forpliktende samhandlingsmodeller
mellom kommuner og helseforetak, for mennesker med langvarige og sammensatte behov for
tjenester innen psykisk helse og rus.1 ”Som et av de foreslåtte tiltak fra prosjektgruppen var
opplæring av koordinatorer i kommunene.