• Barns medbestemmelse og rett til egne valg: overgangen mellom barnehage og skole 

      Eggen, Astrid Johanne (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2008-12-09)
      Barns medbestemmelse og rett til egne valg" er en videreføring av prosjektet ”overgang - barnehage skole” OBS delprosjekt 3, ”Styrking av 5-9-åringenes sosio-emosjonelle beredskap i barnehagen og skolen” (Lillemyr, O.F, ...
    • Psykisk sykdom kan ha konsekvenser for foreldrefunksjonen og barnas situasjon: intervensjonsmuligheter 

      Haukø, Brit Helen; Stamnes, John H. (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;257, Working paper, 2013-08-21)
      I denne studien forsøker vi å si noe om hvilke konsekvenser psykisk sykdom hos foreldre kan ha for barna. Det blir forsøkt forklart ut i fra Lazarus stress- mestringsteori. Avslutningsvis presenteres Barnas Time (BT) som ...
    • ”Se, en tokant…”: et utviklingsarbeid med matematikk i barnehagen 2008-2010 

      Sjøvold, Marte Mina; Strand, Frode; Telatin, Ivan; Aastrup, Svein (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;235, Working paper, 2011-02-09)
      Våren 2007 kontaktet Maritvold barnehage SA Høgskolen i Nord-Trøndelag med et ønske om faglig skolering i faget matematikk med høgskolelektor Svein Aastrup som veileder. Barnehagen så et behov for økt kompetanse i faglig ...