Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWigum, Jan Petter
dc.contributor.authorBogfjellmo, Petter Helmersen
dc.contributor.authorRoche-Cerasi, Isabelle
dc.contributor.authorMoe, Dagfinn
dc.contributor.authorJohansen, Bård Morten
dc.contributor.editorWigum, Jan Petter
dc.date.accessioned2023-03-02T15:23:11Z
dc.date.available2023-03-02T15:23:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7456-858-7
dc.identifier.issn2535-2733
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055519
dc.description.abstractProsjektet omhandler voksne motorsykkelførere med ulik erfaringsbakgrunn. Hovedmålet med studien er å analysere hvordan motorsykkelførere planlegger, predikerer, gjennomfører og evaluerer sin egen kjøreatferd med hensyn til risiko. Dette er forankret i teorien "predictive error minimization" (Howhy, 2013). Teorien omhandler menneskets evne til å analysere og forstå konteksten, eksempelvis trafikksituasjoner, hvordan de utvikler seg og tar riktige valg. Det innebærer at føreren basert på sine prediksjoner må identifisere avvik (error), justere og korrigere egen atferd. Dette vil føre til en risikoreduksjon (minimization) med mindre sannsynlighet for konflikter og ulykker. I prosjektet ble det brukt eye-tracking for å avdekke og registrere motorsykkelføreres oppmerksomhetsfordeling og orienteringsevne gjennom analyser av fikseringspunkter, fikseringslengder og øyebevegelser. Videre ble det gjennomført intervjuer av alle førere for å få deres subjektive opplevelser av kjøreatferden relatert til planlegging, oppmerksomhetsfordeling, fartsvalg og posisjonering på veien. Videoanalyse er brukt for å sette subjektive strategier og taktikker i sammenheng med det objektivt observerbare. Dette kan være sentrale risikofaktorer i både eneulykker og flerpartsulykker. Basert på data innsamlet fra intervju, video og eye-tracker ble kjøringen analysert og kategorisert. Det er gjennomført analyser av risikofaktorer ved motorsykkelkjøring og oppmerksomhetsfordeling ved bruk av eye-tracking, intervjuer og videoobservasjoner. Studien omhandler mulige årsakssammenhenger når det gjelder eneulykker og flerpartsulykker. Funnene fra studien viser at ved kjøring gjennom veikryss omhandles tre kategorier som kan medvirke til å skape risikofylte situasjoner. • Teoretisk forståelse og kunnskap om flerpartsulykker har betydning for atferd i kryss. • Beredskap ved kjøring i veikryss. Mangelfull beredskap ved kjøring i veikryss vil ha betydning for motorsyklistens ulykkesrisiko. • Forebygging ved kjøring i kryss. Mangelfull forebygging i f.t. oppmerksomhet og fartsvalg vil ha betydning for ulykkesrisikoen. Ved kjøring i sving omhandles tre kategorier som kan medvirke til å skape risikofylte situasjoner. • Blikkbruk ved kjøring over asfaltsprekker og ujevnheter. Ulikt blikkbruk har betydning for oppmerksomhetsfordelingen. • Uklare strategier for fartstilpasning i sving fører til lite fleksibilitet. • Svingpunkt venstresving vil ha betydning for motorsyklistens ulykkesutsatthet når det gjelder ene- og flerpartslulykker. Studien har gitt funn som styrker grunnlaget for de som planlegger og gjennomfører utdanningen av motorsykkellærere og motorsykkelførere gjennom forbedret kunnskap om informasjonsinnhenting og atferd. Funnene vil tilføre den etablerte motorsyklisten og bransjen som helhet ny og oppdatert kunnskap til bruk i opplysnings- og informasjonskampanjer. Funnene vil også danne grunnlag for nye hypoteser i analyser av mc-ulykker for å finne forklaringsfaktorer i samspillet mellom fører, motorsykkeltyper, veien og dens omgivelser. Studien styrker grunnlaget for å forstå ulike strategier og taktiske valg for motorsykkelkjøring. Studien har følgende begrensninger: 1) det totale antall deltagere (9) 2) deltagere fra gruppe 1 har varierende erfaring. I videre forskning bør antall deltagere økes, og utvalget i hver gruppe bør ha en mer ensartet erfaringsbakgrunn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNord universiteten_US
dc.relation.ispartofseriesFoU-Rapport/Nord universitet;90
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmotorsykkelen_US
dc.subjecteye-trackingen_US
dc.subjecteneulykkeren_US
dc.subjectflerpartsulykkeren_US
dc.subjectmotorcycleen_US
dc.subjectsingle accidentsen_US
dc.subjectmulti-parts accidentsen_US
dc.titleSikker kjøring på motorsykkel : Analyse av risikofaktorer ved motorsykkelkjøring og oppmerksomhets- fordeling ved bruk av eye-tracking, intervju og videoen_US
dc.typeReporten_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg-, anleggs- og transportteknologi: 532en_US
dc.source.pagenumber47en_US
dc.relation.projectSikker kjøring på motorsykkelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal