Utvikling av relasjonskompetanse ved videreutdanning i psykisk helsearbeid: Studenterfaringer
Abstract
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse fra 2015 til 2019 om studenter i videreutdanning i psykisk helsearbeid sine erfaringer om hvordan de utvikler relasjonskompetanse gjennom utdanningen. Rapporten er ferdigstilt desember 2023. Undersøkelsen er gjort mens Rammeplan og forskrift for videreutdanning i psykisk helsearbeid (2005) har gitt føringer for videreutdanningen. Ferdigstillelse av rapporten har vært påvirket av Forskrift om nasjonal retningslinje for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, 60studiepoeng, som har vært under arbeid og trådte i kraft 15.03.2022 (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-03-14-387).
Rapporten synliggjør at utviklingen av relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid erfares som komplisert og sammensatt. Den viser at utvikling av relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid skjer i en prosess som skjer imellom å forstå seg selv, å forstå andre og betydningen av varierte læringsformer. Pedagogisk tilrettelegging, med kombinasjon av sammenhengende samarbeidsprosesser i basisgrupper på den ene siden og individuelle refleksjonsoppgaver knyttet til studentenes egne opplevelser og erfaringer på den andre siden, blir erfart som betydningsfullt for utvikling av relasjonskompetanse gjennom utdanningen. Rapporten kan være nyttig som grunnlag i planlegging og tilrettelegging for pedagogisk og faglig læring og kompetanseutvikling med utgangspunkt i den nye forskriften (ibid).