Blar i Nord Open Research Archive på emneord "barnehage"
Viser treff 21-40 av 43
-
Kulturelt mangfold i barnehager og skoler: evaluering av utbytte av kompetanseutviklingsprosjekt i regi av NAFO, HiNT og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
(Høgskolen i Nord-Trøndelag / Rapport;81, Peer reviewed; Research report, 2012-05-07)Denne rapporten er resultatet av et forskningsprosjekt der fire ansatte ved HiNT har undersøkt deltakernes utbytte av et kompetanseutviklingsprosjekt om inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler i ... -
Leik og språkleik i uterommet : rapport Prosjekt Språkjungelen
(Fredrikke;2014, nr 1, Research report, 2014-10-14) -
Lekeslåssing i barnehagen
(Student paper, others, 2013-02-13)I årene på førskolelærerutdanningen så har vi fått innblikk i mange former for lek, også emnet vilter lek med fokus på rollelek som spesielt viktig for oss som førskolelærere å ta vare på i barnehagen. Dette anser jeg som ... -
Likestilling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2010-03-26)I denne oppgaven skriver jeg om likestilling i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i en semesteroppgave jeg skrev tidligere i år som handlet om hvordan personalet i barnehagen kan jobbe for å fremme likestilling mellom ... -
Læring gjennom mestring og barnehagebarn på tur i liten gruppe
(Bachelor thesis, 2011-04-18)Det jeg ønsker med denne oppgaven, er å så en spire til refleksjon om pedagogisk handlingsrom og valg av didaktiske metoder i barnehagen med tanke på spørsmålet "Må alle turer i barnehage foregå med stor barnegruppe?". Jeg ... -
Myter og realiteter - likestilling i barnehagen
(Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-12-11)Med utgangspunkt i to påstander om barnehagen som kan karakteriseres som myter, nemlig at "Barnehagen er en kvinneverden!" og "Kvinner og menn velger forskjellige barnehager!" reises spørsmålet om dette er myter om barnehage ... -
Når øyet styrer hånden : om mestringsprosesser i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Undersøkelsen som ligger til grunn for denne artikkelen fokuserer på barnehagepersonalets rolle i barns tegneprosesser. Artikkelen belyser tegneprosesser hvor tilretteleggelsen for direkte visuell persepsjon i prosess har ... -
Omsorg for de minste
(Student paper, others, 2013-02-14)Oppgaven jeg har skrevet er et selvstendig arbeid der jeg som student har fordypet med i det overordnede temaet Den profesjonelle førskolelæreren. Under dette temaet valgte jeg å skrive om omsorg for de minste. Etter at ... -
Pedagogisk dokumentasjon: fagoppgave i pedagogikk
(Bachelor thesis, 2010-04-16)Formålet med denne oppgaven er delt i to. Det ene er min nysgjerrighet på hvordan jeg kan bruke pedagogisk dokumentasjon i utviklingsarbeid i barnehagen. Det andre er at denne oppgaven er en del av eksamen i pedagogikk ved ... -
Den profesjonelle førskolelærer
(Bachelor thesis, 2013-01-29)Forskningsresultater fra USA sier at hvordan selve overgangen fra barnehage til skole blir gjennomført, har betydning for barnets videre skolegang. Slike overganger som dette betegnes som sårbare faser som legger føringer ... -
Den profesjonelle førskolelærer : hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger?
(Student paper, others, 2014-02-21)I forhold til tema og praksisfortelling har jeg formulert følgende problemstilling: Hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? Dataene fra forskningen drøftes ... -
Den profesjonelle førskolelærer: den flerkulturelle barnehagen
(Student paper, others, 2014-02-21)Med utgangspunkt i hvor vi i dag finner fokuset i diskusjonen om det flerkulturelle samfunnet og hva styringsdokumentene for barnehagen sier, ble problemstillingen min som følger: Hvordan jobber førskolelæreren for å legge ... -
Den profesjonelle førskolelærer: forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen
(Student paper, others, 2014-02-21)Omsorg i barnehagen handler om relasjonene mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Å gi barn mulighet til omsorg er grunnlaget for å utvikle sosial kompetanse, og er viktig i et livslangt læringsperspektiv. ... -
Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2014-02-21)Foreldresamarbeidet foregår både i formelle og uformelle situasjoner. Her fokuserer jeg på samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i de uformelle situasjoner. Det jeg legger i begrepet uformelle situasjoner er der barnet ... -
Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave pedagogikk
(Student paper, others, 2014-02-21)Hvordan forstår førskolelæreren begrepet danning, og hvordan kan førskolelæreren fremme barnas danningsprosesser gjennom lek i barnehagen? Jeg ønsker å se nærmere på leken som danningsprosess. Det gjør det lettere å holde ... -
Risikofylt leik i barnehagen: kvalitativ undersøking av barnehagelæraren si vurdering av risiko og tryggleik i barns viltre leik
(Student paper, others, 2016-03-10)For fagoppgåva i pedagogikk har eg valt temaet «Risikofylt leik i barnehagen». Oppgåva byggjer på ei kvalitativ undersøking med bakgrunn i problemstillinga «Korleis vurderer barnehagelæraren risiko og tryggleik i barns ... -
”Se, en tokant…”: et utviklingsarbeid med matematikk i barnehagen 2008-2010
(Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;235, Working paper, 2011-02-09)Våren 2007 kontaktet Maritvold barnehage SA Høgskolen i Nord-Trøndelag med et ønske om faglig skolering i faget matematikk med høgskolelektor Svein Aastrup som veileder. Barnehagen så et behov for økt kompetanse i faglig ... -
”Den som steller vogga, styrer landet.” Klar tale med uklart innhold. Analyse av debatten i Stortingets familie- og kulturkomité om St.meld. nr. 41(2008-2009) ”Kvalitet i barnehagen.”
(Fredrikke; 2013, nr 1, Research report, 2013-05-10)Jeg finner det vanskelig å trekke noe mer ut av debatten, som er relevant for kvalitetsbegrepet. Det er ikke overraskende at stortingsrepresentantene nærmer seg temaet på en annen måte enn det en språkforsker eller logiker ... -
Sosialisering i barnehage
(Student paper, others, 2013-02-13)Tema for denne rapoorten er å belyse hvordan førskolelæreren tilrettelegger for sosialisering for barn med funksjonshemming i barnehagen. Meningen med undersøkelsen er å få en innføring i forskningsmetode og hvordan ... -
Språkstimulering i teori og praksis : å bidra til et godt språkstimulerende miljø i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012-07-09)Problemstillingen jeg skal forsøke å svare på i denne oppgaven er som følger: Hvordan kan barnehagen tilrettelegge for et godt språkstimulerende miljø? Målet mitt er at gjennom å skrive denne oppgaven vil jeg: 1) Finne ...