Blar i Nord Open Research Archive på tittel
Viser treff 5167-5186 av 9504
-
Leksebruk i naturfagundervisningen - Hvordan bruker lærere hjemmelekser i sin undervisning i naturfag, og hvilken betydning har type og mengde hjemmelekser for læring hos norske elever på 8. årstrinn? En undersøkelse basert på data fra TIMSS 2007
(Master thesis, 2011-09-21)Det viser seg at Norge har tradisjon for å gi mer hjemmelekser i naturfag enn det som er vanlig internasjonalt, og samtidig er det ingen undersøkelser som entydig viser at mye hjemmelekser i grunnskolen øker elevers læring ... -
LEKSER I BARNESKOLEN. En deskriptiv case- studie
(Master thesis, 2017) -
Lekser og dens effekt
(Bachelor thesis, 2016-08-12) -
Lekser og læring i naturfag – kan vi lære noe fra Finland? En komparativ studie i bruk av lekser basert på data fra TIMSS 2011
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sammenlignet bruk og oppfølging av hjemmelekser i Norge og Finland basert på data fra TIMSS 2011, for å undersøke om lekser kan være en faktor som kan forklare prestasjonsforskjeller mellom ... -
Lekser og læring i realfag : sammenhenger mellom prestasjoner og lekser i matematikk og naturfag/fysikk på ungdomsskole og videregående skole
(Master thesis, 2012-09-27)I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhenger mellom mengde og type lekser i norsk ungdomsskole og videregående skole i fagene matematikk og naturfag/fysikk ved å analysere data fra TIMSS 2007 for 8. trinn og TIMSS ... -
Lemkin’s unwanted shortcomings and some theoretical considerations about the definition of “genocide”
(Genocide and Mass Violence in the Age of Extremes;6, Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Lenses on the post-oil economy : integrating entrepreneurship into sustainability education through problem-based learning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In the context of enormous global challenges such as climate change, poverty, and the unequal distribution of wealth, sustainability education within higher education has gained momentum as a tool to train a new generation ... -
Lerk (Larix spp.) i Trondheim bymark: erfaringer 135 år etter første planting
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2007-10-04)I Trondheim bymark (Bymarka) ble det mellom 1872 og 1922 plantet mer enn 2,8 millioner planter. Av disse var knapt 161 000 lerk. Av de 32 innførte treslagene som ble plantet viser lerk den beste utviklingen. Europalerk ... -
Lese og skrive og regne er gøy
(Fredrikke;2013, nr 2, Working paper, 2013-09-09)På begynnelsen av dette årtusenet fikk vi urovekkende resultater om norske barns lesekompetanse. PIRLS- og PISA-undersøkelsene viste at norske elever kom dårligere ut når det gjaldt lese- og skrivekunnskaper, enn barn fra ... -
Lese og skrive og regne er gøy... : arbeid med begynneropplæring i lærerutdanningene ved Høgskolen i Nesna 2003-2007
(Fredrikke, Working paper, 2008-11-06) -
Lese og skrivevansker og fysisk aktivitet, type idrett og konkurransenivå
(Master thesis, 2000-07) -
Leseopplæringen på 1. trinn: Hva bør man vektlegge?
(Bachelor thesis, 2016-08-18) -
Lesestimuleringsprosjekt i 6. og 8. klasse : har det effekt på holdninger til og ferdigheter i lesing?
(Student paper, others, 2005) -
Lesestrategier. I førlesefasen, blir lesestrategier like mye brukt i skolefaget engelsk som i norsk?
(Bachelor thesis, 2015-08-05) -
Lesing i matematikk, norsk pluss?
(Bachelor thesis, 2014) -
Lethargic Response to Aerosol Emissions in Current Climate Models
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
”Lettere når jeg er aktiv!”: aktivitetsbeskrivelser
(Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;244, Working paper, 2012-04-25)”Lettere når jeg er aktiv!” er et prosjekt hvor NFU i Nord-Trøndelag samarbeider med tre kommuner og Høgskolen i fylket. Bakgrunn for prosjektet var en antakelse om stor grad av inaktivitet og lite kunnskap om ernæring ... -
Letters to the public : What goes viral online?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)