Lese og skrive og regne er gøy
Abstract
På begynnelsen av dette årtusenet fikk vi urovekkende resultater om norske barns
lesekompetanse. PIRLS- og PISA-undersøkelsene viste at norske elever kom dårligere ut når
det gjaldt lese- og skrivekunnskaper, enn barn fra andre nasjoner som det ville være naturlig
å sammenligne seg med (Senter for leseforskning 2003, s. 9). Dette ble et fagfelt som måtte
styrkes. Ved Høgskolen i Nesna (HiNe) ble Lese- og skriveopplæringssertifikatet (LOS), et
videreutdanningskurs i lese- og skriveopplæring utviklet og tilbudt. Forlagene ga ut ikke
mindre enn ti nye ABC-verk i 2002, og allmennlærerstudiet ble gjennom den nye
rammeplanen av 2003 styrket med et nytt fag, Grunnleggende lese-, skrive- og
matematikkopplæring (GLSM). For å gi den praktisk-estetiske faglærerutdanninga (PELU) en
tilsvarende fordypning i lese- og skriveopplæring ble det tverrfaglige emnet Tale, lese og
skrive på estetisk grunn (TLSE) utviklet her ved HiNe. Den nye grunnskolelærerutdanninga
(GLU) gikk enda et skritt videre, lærerstudenten kan i dag fra første stund velge om han/hun
vil ha fokus på det yngste eller det eldste skolebarnet gjennom deling i GLU for 1. til 7. trinn
eller GLU 5. til 10. trinn.
Det sterke fokuset på emnet har resultert i flere spennende prosjekter her ved HiNe,
både i regi av faglærere og av studenter. Lese, skrive og regne er gøy ble gitt ut første gang i
2007, der ble studenter og faglærere invitert til å legge fram arbeid med begynneropplæring.
I nyutgivelsen av Lese, skrive og regne er gøy kommer flere artikler som tar utgangspunkt i
studenters og faglæreres arbeid.
Description
Anne-Lise Wie er redaktør for utgivelsen. To fagansatte; Bente Solbakken og Pauliina Heiskanen har skrevet artikler.