Lese og skrive og regne er gøy
Abstract
På begynnelsen av dette årtusenet fikk vi urovekkende resultater om norske barns lesekompetanse. PIRLS- og PISA-undersøkelsene viste at norske elever kom dårligere ut når det gjaldt lese- og skrivekunnskaper, enn barn fra andre nasjoner som det ville være naturlig å sammenligne seg med (Senter for leseforskning 2003, s. 9). Dette ble et fagfelt som måtte styrkes. Ved Høgskolen i Nesna (HiNe) ble Lese- og skriveopplæringssertifikatet (LOS), et videreutdanningskurs i lese- og skriveopplæring utviklet og tilbudt. Forlagene ga ut ikke mindre enn ti nye ABC-verk i 2002, og allmennlærerstudiet ble gjennom den nye rammeplanen av 2003 styrket med et nytt fag, Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM). For å gi den praktisk-estetiske faglærerutdanninga (PELU) en tilsvarende fordypning i lese- og skriveopplæring ble det tverrfaglige emnet Tale, lese og skrive på estetisk grunn (TLSE) utviklet her ved HiNe. Den nye grunnskolelærerutdanninga (GLU) gikk enda et skritt videre, lærerstudenten kan i dag fra første stund velge om han/hun vil ha fokus på det yngste eller det eldste skolebarnet gjennom deling i GLU for 1. til 7. trinn eller GLU 5. til 10. trinn. Det sterke fokuset på emnet har resultert i flere spennende prosjekter her ved HiNe, både i regi av faglærere og av studenter. Lese, skrive og regne er gøy ble gitt ut første gang i 2007, der ble studenter og faglærere invitert til å legge fram arbeid med begynneropplæring. I nyutgivelsen av Lese, skrive og regne er gøy kommer flere artikler som tar utgangspunkt i studenters og faglæreres arbeid.
Description
Anne-Lise Wie er redaktør for utgivelsen. To fagansatte; Bente Solbakken og Pauliina Heiskanen har skrevet artikler.