Browsing Nord Open Research Archive by Author "Aakre, Bjørn Magne"
Now showing items 1-6 of 6
-
Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet
Aakre, Bjørn Magne (Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen handler om fagområdene formgiving, design og håndverk i norsk videregående opplæring, med særlig fokus på de endringer som ble gjennomført med Kunnskapsløftet i 2006. Det tas utgangspunkt i Formgivingsfag ... -
Lærerutdanning – inntrykk fra Japan
Aakre, Bjørn Magne (Working paper, 2013) -
Pedagogical Professionalism and Professionalization in Norway and Japan
Aakre, Bjørn Magne; Ito, Takao; Kato, Takayuki (Working paper, 2014-08-11)Pedagogical professionalism and professionalization of teachers has been frequently discussed by educators and the media in recent years. This paper is a discourse on the problem with teacher education in Japan and Norway ... -
Teacher Education in Contemporary Japan. A Norwegian Perspective
Aakre, Bjørn Magne (Working paper, 2013)This paper is a preliminary report, not a scientific article, on my research travel to Japan that lasted for about 5 weeks in the end of 2012. The frame of the research was Educational Leadership with main focus on the ... -
Teknologi og design i skolen
Aakre, Bjørn Magne (Working paper, 2013)I denne artikkelen tar jeg opp temaet teknologi og design i norsk skole. Bakgrunnen er at teknologi og design ble tatt inn som et tverrfaglig emne i Kunnskapsløftet fra høsten 2006. Her møtes nå ulike fagtradisjoner. Hvilke ... -
Yrkesforberedelse eller fagopplæring med fagbrev? Med design og håndverk som kontekst
Aakre, Bjørn Magne (Journal article; Peer reviewed, 2013)