Browsing Nord Open Research Archive by Author "Stamnes, John H."
Now showing items 1-14 of 14
-
Bernhof Ribsskog (1883-1963): årene som skoleinspektør i Skien (1919-1929)
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-12-03)Bernhof Ribsskog ankom Skien sommeren 1919. Han hadde da 15 år bak seg fra skolestua, og følte seg ferdig med årene bak katetret. Skoleinspektørstillingen i Skien ble ledig, og han søkte. Ribsskog ble værende 10 år i ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): en oversikt over årene som folkeskolelærer i Flatanger, Harstad og Trondheim
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-06-08) -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): et forarbeid til en biografi
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;82, Research report, 2012-06-08)I denne studien forsøker forfatteren å kaste streiflys over hvilket menneske Bernhof Ribsskog var, og hva han fikk utrettet som skolemann, administrator og forsker, samt hvilke kvaliteter og egenskaper han måtte være i ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): noen streif fra Osloperioden
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;69, Peer reviewed; Research report, 2010-04-27)I denne studien tar forfatteren for seg perioden fra Bernhof Ribsskog ble ansatt som skoleinspektør i Oslo i 1929 til han døde sommeren 1963. Han tar fatt i noen av de viktigste oppgavene og utfordringene han møtte, og som ... -
Bernhof Ribsskog: oppvekstår i Flatanger og lærerutdanning (1883-1903)
Stamnes, John H. (Høgskolen i Nord-Trøndelag / Rapport, Research report; Peer reviewed, 2007-08-13)Dette arbeidet tar for seg de forholdene Bernhof Ribsskog vokste opp under i Ribsskogen i Flatanger på 1880-90- tallet, samt hans år på læreskolen i Levanger. Målet med dette arbeidet er å forsøke å si noe om hva som ... -
Bernhof Ribsskogs rolle i forbindelse med etableringen av Statens lærerskoleklasser i Oslo
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-27)Dette arbeidet tar for seg etableringen av Statens lærerskoleklasser i Oslo etter krigen, med fokus på Bernhof Ribsskogs rolle i forbindelse med oppstarten og de første oppstartårene. -
Children´s Forum: an Interview with Eight Children
Stamnes, John H.; Haukø, Britt Helen (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-05-28)Objective. Childrens forum (CF) is a session for information and inquiry for children between the ages of 2 and 18 whose parents are in-patients at the psychiatric ward. The aim and scope of this study was to investigate ... -
Comparison of stress levels among 8 different professions : reflections on variance in reported job-related stress: a comparative study based on Norwegian Nursing College teachers’ situation
Stamnes, John H.; Mykletun, Arnstein (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2008-08-20)The aim of this study is (1) to identify the most prominent stressor among teachers, and (2) to examine the stress level in three samples of teachers: Nursing teachers, primary school teachers and preparatory college ... -
Ole Konrad Ribsskog (1865-1941): Oppvekst, lærerskole og de første erfaringene som lærer
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;73, Peer reviewed; Research report, 2011-03-31)Dette arbeidet er første del av et større arbeid om læreren, organisatoren og skolepolitikeren Ole Konrad Ribsskog fra Flatanger i Nord-Trøndelag. Dette arbeidet omhandler Ribsskogs oppvekst, seminarutdanning og de første ... -
Ole Konrad Ribsskog: årene i Trondheim (1893-1941)
Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;75, Peer reviewed; Research report, 2011-09-01)Dette arbeidet omfatter Ole Konrad Ribsskogs periode som lærer, administrator og skolepolitiker i Trondheim perioden 1893 til 1941. -
Psykisk sykdom kan ha konsekvenser for foreldrefunksjonen og barnas situasjon: intervensjonsmuligheter
Haukø, Brit Helen; Stamnes, John H. (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;257, Working paper, 2013-08-21)I denne studien forsøker vi å si noe om hvilke konsekvenser psykisk sykdom hos foreldre kan ha for barna. Det blir forsøkt forklart ut i fra Lazarus stress- mestringsteori. Avslutningsvis presenteres Barnas Time (BT) som ... -
To what extent do therapists in adult psychiatry involve the children of mentally ill patients?
Haukø, Britt H.; Stamnes, John H. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-11-05)The aim and scope of this study was to examine to what extent the mentally ills’ therapists involve children. Nine therapists from the psychiatric policlinic at the hospital in Namsos, Norway were interviewed. The selection ... -
Utvikling av klinisk vurderingsevne gjennom simulering
Wiik, Guri Bitnes; Stamnes, John H. (FoU-rapport / Nord universitet;42, Research report, 2019)Bakgrunn: Det er økt krav til kompetanse for sykepleiere. Hensikt: I studiene ønsker vi å gi svar på om gjentagende simulering er en egnet pedagogisk metode for å øke sykepleiestudentenes kliniske vurderingsevne. Metode: ... -
Webster-Strattons foreldreprogram: rapport fra foreldre til 27 barn
Stamnes, John H.; Moe, Arne Bjørnseth (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-03-10)Målet med denne studien var å undersøke om Webster- Strattons foreldreprogram resulterte i en reduksjon av atferdsproblemer hos deltakende foreldres barn. Det ble gjennomført et 12 ukers foreldrekurs utarbeidet av Carolyn ...