dc.description.abstract | Masteravhandlingen handler om hvordan profesjonelle forholder seg til taushet i møte med
klienter. Bakgrunnen for valg av problemstilling er todelt. For det første anses tematikken
som relativt uutforsket innen fagfeltet, altså hvilke tilnærminger profesjonelle velger å
anvende når det oppstår taushet. For det andre vurderes kunnskap om praksisforståelse som en
viktig kilde for valg av metode når en skal foreta forsvarlige intervensjoner. Som en
introduksjon av temaet, presenteres et utdrag fra et selvskrevet essay; "Møte med taushet".
Teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlige egenskaper er viktige sider ved
den profesjonelles samlede kompetanse. I denne sammenheng anvendes Skaus
kompetansetrekant, både som en del av teorigrunnlaget og som et styringsverktøy i
intervjuprosessene. I tillegg til Greta Marie Skau bygger avhandlingen på teori fra blant andre
Adam Jaworski og Lawrence Shulman. Typifiseringer av taushet er hentet fra Elene Fleischer
og Gert Jessen.
I forskningsprosessen er det benyttet kvalitativ tilnærming, der profesjonelle er intervjuet. Det
er foretatt et strategisk utvalg, og fellesnevneren for informantene er bred arbeidserfaring fra
helse- og sosialsektoren. På bakgrunn av analysen er det konstruert en ny teoretisk modell.
Dette for å gi et tydelig bilde av empirien og en fyldig presentasjon av faktorer som innvirker
på handlingsplanet, noe som i hovedsak omfatter de situasjonelle -, individuelle - og
normative sidene av arbeidet. Forskningsdesignet favner både fenomenologien og det en i
forskningsverdenen benevner som "grounded theory".
Analysen skal gi svar på problemstillingen, og det utkrystalliseres tolv strategier som
anvendes av profesjonelle når det oppstår taushet. Strategiene presenteres med kommentarer
knyttet til teori og fortolkninger. Sitatene fra intervjuene inneholder eksempler der siktemålet
er å utvide forståelsesrammen, samt belyse ulike sider ved anvendelse av strategiene.
Momentene som framkommer under presentasjon av resultatene, er erfaringsbaserte og kan
betegnes som ren yrkesmetodikk. Noe som støttes av kunnskap, ferdigheter og faglige
betraktninger.
Avslutningsvis diskuteres implikasjoner i forhold til praksisforståelsen som framkommer,
etterfulgt av kritiske refleksjoner. Forslag til videre forskning er skissert på bakgrunn av
avhandlingens helhet og eventuelle framtidige forskningsmuligheter den gir åpninger for. | en |