• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammenhengen mellom forbrukerspørsmål og arbeidsforhold i modellen ISO 26000 : en studie i bedriften Iris Salten

Rezvaya, Svetlana
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Rezvaya_Svetlana.pdf (2.382Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140176
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Denne oppgaven er fOlisettelse av studien om samfunnsansvar. Formålet med oppgaven er å

beskrive praktisk erfaring i en bedrift som fører til holdning "fornøyde kunder og fornøyde

ansatte" sett ut ifra et samfunnsansvars vinkel. Holdningen "fornøyde ansatte - fornøyde

kunder" bygges på tre forhold i bedriften: kvalitet på kundetjenester, gode arbeidsforhold og

miljøbevissthet. I praksis kan det være forskjellige holdninger "ansatte - kunder":

misfornøyde ansatte og misfornøyde kunder, misfornøyde ansatte og fornøyde kunder,

fornøyde ansatte og misfornøyde kunder, fornøyde ansatte og fornøyde kunder. For å definere

holdningen i bedriften brukte jeg som måler kundetilfredshet og medarbeidertilfredshet.

Resultater av undersøkelsene viser at bedriften legger vekt på å skape forhold for utvikling av

medarbeiderens status og anerkjennelse for vel utført arbeid.

Hensikt

Med bakgrunn i klassifikasjon "ansatte - kunder" av Peter Gaudge som er beskrevet i boka

Employee research(2006) og standard ISO 26000 som er veiledning til samfunnsansvar, ville

jeg prøve å finne ut den praktiske sammenhengen mellom forbrukerspørsmål og

arbeidspraksis i modellen ISO 26000.

Metode

Studien har en deskriptiv design som bygger på kvalitativ metode. Datamaterialer er

innsamlet gjennom semistrukturert intervju og baseres på profesjonell kompetanse aven erfart

leder i bedriften. Oppgaven er skrevet i essayfonn med flere levende eksempler i praksis.

Resultater

Det finnes sammenheng mellom Arbeidsforhold og Forbrukerspørsmål(modell ISO 26000) i

praksis. Arbeidsforhold uttrykkes i menneskelig utvikling og opplæring på arbeidsplassen.

Forbrukerspørsmål formuleres i kundesørvis, støtte-, klagebehandling, tvisteløsning og

utdanning, bevisstgjøring for forbrukere.

Ansatte trenger bestemte kunnskap om kundesørvis for å forstå kundebehov og forventninger

av bedriftens tjenester. Ansattes kompetanse og ferdighet øker mulighet til å bevisstgjøre

forbrukere. Opplæringen gir forbrukerne innsikt om sine rettigheter og forpliktelser og hjelper å overveie

avgjørelser ved kjøp. Bevisstgjøring til forbrukere gir dem kunnskap for å handle ut fra disse

kunnskaper. Det vil si de kan utvikle evner til å vurdere produkter og tjenester og

sammenligne dem, som i sin rekkefølge påvirker forbrukerens valg. Forbrukervalget er

direkte og indirekte årsaker til bærekraftig utvikling og miljøpåvirkning.

Konklusjon

Konklusjonen er at teoretiske kunnskaper i modell 26000 kan integreres i bedriftspraksis.

Opplærte og erfarne ansatte vil gjeme jobbe profesjonelt slik at kunden blir tilfreds. I tillegg

kan ansatte få positiv tilbakemelding fra kunden for en god behandling. Ansatte får feedback.

Ved realisering av modellen ISO 26000 kan en virksomhet med fokus på samfunnsansvar

påvirke forholdet mellom kunde og ansatte til en god retning.

Denne beskrivelsen av praktisk erfaring i en kundeorientert bedrift kan bli nyttig for uerfarne

ledere, studenter i Miljøledelse og alle som er interesser i hvordan modellen 26000 fungerer i

praksis.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit