• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Landbasert røyeoppdrett : kompetansebasert for[r]etningsutvikling

Seljeli, John; Elstad, Roger
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Seljeli.pdf (450.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140198
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Denne studien handler om hvilke faktorer som påvirker etablering og drift av landbaserte røyeoppdrettsanlegg. Gjennom arbeidet med forretningsplanen ble det ganske fort klart at dette er ei lita næring sett i forhold til annen oppdrettsvirksomhet. Etterspørselen etter produktet røye hevdes å være stor, likevel utnyttes ikke tildelte konsesjoner fullt ut hos etablerte aktører. Vi har satt fokus på interne forhold som kan synliggjøre årsaksforholdene til at produsert mengde ikke er i samsvar med tildelte konsesjoner. Vekst burde være ønskelig sett fra et bedriftsøkonomisk ståsted, der maksimal utnyttelse av tilgjengelige ressurser står sentralt. Gjennom arbeidet med forretningsplanen fant vi at det kun er en aktør som har hatt en betydelig vekst når det gjelder produsert volum, og få som har ambisjoner om fortsatt vekst.

Eksterne forhold er forutsetninger som må være til stede, og vi presenterer disse ganske kort.

For å kunne finne likheter og ulikheter mellom de forskjellige aktørene og gjennom dette få svar på vårt forskningsspørsmål, har vi benyttet en kvalitativ metode med halvstrukturerte intervju. Denne metoden har gitt oss mye informasjon om hvordan den enkelte aktør ser på sin bedrift, og hvilke ambisjoner den enkelte har med bedriften. Hvilken kompetanse de har innad i bedriften og hvilken kompetanse de får gjennom sitt nettverk. Kvalitet på sine produkter setter den enkelte høyt, og differensiering av produktet er viktig for å oppnå markedstilgang og sikre bedriftens posisjon.

Det kunne vært interessant å forske mer på småskalaproduksjon, og de utfordringene disse nisjebedriftene har.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit