Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140230Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Verden har i underkant av det siste året opplevd en finanskrise på størrelse med den i 1987.
Mange både store å små bedrifter har gått konkurs eller blitt lagt ned. Folk kjøper færre nye
biler, reiser mindre og har byttet champagnen med pappvin. Konkurransen mellom bedriftene
har blitt hardere både nasjonalt og internasjonalt. For å møte denne nå enda tøffere
konkurransen er det viktig at Norge har fokus på entreprenørskap og nyetableringer av
bedrifter. For å kunne ha fortsatt vekst må det startes flere bedrifter enn det legges ned.
Vi vil undersøke om utdannelse har effekt på hva slags intensjoner økonomer utdannet fra
Handelshøgskolen i Bodø har mot å starte bedrifter. Ettersom entreprenørskap er viktig nå,
kanskje i større grad enn på lenge, vil vi vite i hvor stor grad denne gruppen vil være
kandidater for å starte bedrifter. Vi har kommet frem til følgende problemstilling:
"Hvor viktig er utdannelse for entreprenørskapsintensjoner blant
ferdigutdannede økonomer?"
Vi har undersøkt interessante faktorer for å se på hva som påvirker intensjoner mot
entreprenørskap. For å forklare intensjoner har vi brukt Ieak Ajzens (1991) teori om planlagt
atferd S0111 plattform, Her har vi sett på faktorer som holdninger, subjektive normer og
oppfattet mestringskontroll som kan forklare intensjon. Videre har vi primært sett på i hvor
stor grad utdannelse innen entreprenørskap har effekt på intensjoner og her brukt læringsteori
som grunnlag. Læringsteori bundet opp mot entreprenørskap finnes det lite av, og vi har
derfor vært nødt til å basere deler av denne litteraturen på empiri.
For å innhente informasjon utarbeidet vi et spørreskjema som vi fikk svar på gjennom
intemett. Vi sendte ut 431 brev og purret gjennom SMS noe som resulterte i at vi fikk 280
svar. Analysen ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS 17.0 for Windows til
å gjennomføre blant annet frekvensanalyser, reliabilitetstester, korrelasjonsanalyse,
regresjonsanalyse, prinsipal komponentanalyse og krysstabulasjon. Resultatene forklarer
sammenhengen mellom de faktorene vi har undersøkt opp mot intensjoner. Undersøkelsen
viser at vi mr støtte for 5 av 7 hypoteser. Vi finner sammenheng mellom
utdanningsvariablene, og at de kan forklare 3,8
Beskrivelse
Studentarbeid i entreprenørskap og småbedriftsledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009