• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?

Nilsen, Tommy; Johnsen, Torstein Aase
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Nilsen_Tommy.pdf (5.107Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140230
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Verden har i underkant av det siste året opplevd en finanskrise på størrelse med den i 1987.

Mange både store å små bedrifter har gått konkurs eller blitt lagt ned. Folk kjøper færre nye

biler, reiser mindre og har byttet champagnen med pappvin. Konkurransen mellom bedriftene

har blitt hardere både nasjonalt og internasjonalt. For å møte denne nå enda tøffere

konkurransen er det viktig at Norge har fokus på entreprenørskap og nyetableringer av

bedrifter. For å kunne ha fortsatt vekst må det startes flere bedrifter enn det legges ned.

Vi vil undersøke om utdannelse har effekt på hva slags intensjoner økonomer utdannet fra

Handelshøgskolen i Bodø har mot å starte bedrifter. Ettersom entreprenørskap er viktig nå,

kanskje i større grad enn på lenge, vil vi vite i hvor stor grad denne gruppen vil være

kandidater for å starte bedrifter. Vi har kommet frem til følgende problemstilling:

"Hvor viktig er utdannelse for entreprenørskapsintensjoner blant

ferdigutdannede økonomer?"

Vi har undersøkt interessante faktorer for å se på hva som påvirker intensjoner mot

entreprenørskap. For å forklare intensjoner har vi brukt Ieak Ajzens (1991) teori om planlagt

atferd S0111 plattform, Her har vi sett på faktorer som holdninger, subjektive normer og

oppfattet mestringskontroll som kan forklare intensjon. Videre har vi primært sett på i hvor

stor grad utdannelse innen entreprenørskap har effekt på intensjoner og her brukt læringsteori

som grunnlag. Læringsteori bundet opp mot entreprenørskap finnes det lite av, og vi har

derfor vært nødt til å basere deler av denne litteraturen på empiri.

For å innhente informasjon utarbeidet vi et spørreskjema som vi fikk svar på gjennom

intemett. Vi sendte ut 431 brev og purret gjennom SMS noe som resulterte i at vi fikk 280

svar. Analysen ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS 17.0 for Windows til

å gjennomføre blant annet frekvensanalyser, reliabilitetstester, korrelasjonsanalyse,

regresjonsanalyse, prinsipal komponentanalyse og krysstabulasjon. Resultatene forklarer

sammenhengen mellom de faktorene vi har undersøkt opp mot intensjoner. Undersøkelsen

viser at vi mr støtte for 5 av 7 hypoteser. Vi finner sammenheng mellom

utdanningsvariablene, og at de kan forklare 3,8
Description
Studentarbeid i entreprenørskap og småbedriftsledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit