• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder

Bjørnli, Catherine Olsen; Grastveit, Marie Klakegg
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bjoernli.pdf (1.281Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140250
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Oppgaven er et resultat av Bodø Energi sitt ønske om å undersøke hvordan de kan skape og

opprettholde kontakt med den yngste kundegruppa. Vi ble spurt om å undersøke dette i

forbindelse med bacheloroppgaven vi skulle skrive. Vi kom fram til denne problemstillingen,

med tilhørende forskningsspørsmål:

”Vil relasjonsmarkedsføring fungere i strømmarkedet, eller er det transaksjonsmarkedsføring

som er mest hensiktmessig?”

Forskningsspørsmål:

- Hvilke kanaler/arenaer forventer kunden å kommunisere med Bodø Energi gjennom?

- Hvilken informasjon ønsker kunden?

- I hvilken grad er det en relasjon mellom kunden og bedriften?

Bodø Energi er et energiselskap med en markedsandel på 78 % i Bodø kommune. Etter en

deregulering av markedet i 1992 mistet energiselskapene monopolrollen ved salg av strøm i

eget strømnett. Flere aktører kom inn på markedet, og priskonkurransen startet.

For å få svar på problemstillingen har vi snakket med ungdom i alderen 16-25 år, som er den

gruppen Bodø Energi var interessert i å undersøke. Informantene ble delt inn i to

fokusgrupper, der den ene bestod av elever fra Bodin Videregående skole og den andre av

studenter fra Høgskolen i Bodø.

Oppgavens teorigrunnlag er inndelt i fem hoveddeler: sosial bytteteori,

transaksjonsmarkedsføring, relasjonsmarkedsføring, markedskommunikasjon og ungdom og

mediebruk. Teoridelen omhandler sosial bytteteori og forklarer hvorfor vi legger den til grunn

for både transaksjons- og relasjonsmarkedsføringen. Vi presenterer her diskusjonen som har

foregått rundt temaet og hva perspektivet går ut på. Kapitlene om transaksjons- og

relasjonsmarkedsføring presenterer de ulike markedsføringsperspektivene, hva de dreier seg

om og kriterier for at disse skal fungere. Teoridelen som omhandler markedskommunikasjon

tar for seg begrepet markedskommunikasjon og forklarer hvordan man kommuniserer med

kundene i henholdsvis transaksjonsmarkedsføringen og relasjonsmarkedsføringen. I den siste

delen om ungdom og mediebruk ser vi på hvordan ungdom kommuniserer og benytter seg av

ulike kommunikasjonskanalene.

Oppgavens empiri baseres på et kvalitativt metodegrunnlag og vi har benyttet fokusgrupper i

undersøkelsen. Fokusgruppene skaper en god dialog mellom deltakerne og vi får tak i mye

informasjon på kort tid.

Drøfting av empiriske funn og analyse bygger på funn som er gjort i

datainnsamlingsprosessen. De viktigste resultater som fremkommer kan sammenfattes slik;

Ungdom er åpne for nye kommunikasjonskanaler, og mobil og internett er viktige

kommunikasjonsmidler. De unge engasjerer seg i de nye nettsamfunnene der en kan holde

kontakt med familie, venner og bekjente. Selv om disse samfunnene blir hyppig brukt ønsker

de ikke å benytte seg av disse i kommunikasjon som ikke er på det personlige plan. De ser for

seg at telefon og internett er de beste kommunikasjonskanalene for å skape og opprettholde

kontakt med bedrifter. Informasjonen må være relevant og interessant. Drøftingen avsluttes

ved å svare på i hvilken grad det er en relasjon mellom bedriften og kunden, og til slutt å

svare på problemstillingen.

Funn som er gjort i oppgaven tyder på at det er transaksjonsmarkedsføring som er mest

hensiktsmessig i strømmarkedet. Likevel mener vi det er grunn til å vurdere elementer fra

relasjonsmarkedsføringen. Oppgaven konkluderer derfor med at transaksjonsmarkedsføringen

fungerer og elementer fra relasjonsmarkedsføringen, som chat og database, er viktige fordi

kundene ønsker å bli møtt og forstått på best mulig måte.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit