• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten

Olsen, Lone
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Olsen_Lone.pdf (715.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140413
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master in Business Administration (MBA) [783]
Abstract
Lofoten er en region med potensial for utvikling og vekst. Motoren i utadrettet markedsføring,

samordning og utvikling har siden 1992 vært Destination Lofoten (DL). Deres formål er å samordne

reiselivet for å markedsføre, selge og informere om Lofotens reiselivstilbud. DL skal også delta i

utviklingen og samordningen av Lofotens reiselivsprodukter, samt ivareta vertskaps - og

informasjonsfunksjoner for kommunene i regionen. DL har i dag 150 medlemsbedrifter.

Destinasjonsselskaper i dag – DL inkludert – har stramme rammebetingelser i forhold til de oppgaver

de er satt til å gjennomføre. Dette skyldes for det første mangel på nasjonalpolitisk forankring - og

satsning på fellesoppgaver fra nasjonalt hold. Det andre er at reiselivet er et komplekst system som

består av så mange forskjellig type bedrifter og interessenter. Denne oppgaven forsøkte derfor å

finne ut i hvilken grad det var sammenfall mellom Destination Lofotens formål med medlemmers

oppfatninger, og om det var mulig å finne en måte å utvikle en fellesforståelse.

Litteraturdelen presenterer organiseringen i reiselivet og reiselivet som et system i dag, samt

bakgrunn og utvikling av destinasjoner/destinasjonsselskaper. Nettverksteori og forståelse,

markedsføring som grunnleggende kompetanse og dynamiske kapabiliteter i organisasjonen er

presentert som viktige begrepskomponenter både for reiselivsbedrifter og destinasjonsselskaper.

Alt i alt har medlemmene til Destination Lofoten en god oversikt over oppgaver og aktiviteter som

gjennomføres. Men det foreligger et spenn i form av misforståelser, og noen ganger foreligger det

forventninger som går utover den kapasitet som Destination Lofoten har. Hovedfunnet i resultatene

er at distansen mellom medlemmer og DL er en utfordring som delvis hindrer DL i å nå sine formål.

Dette gjør også at DL har mindre utviklingspotensial til å fungere i samsvar med sine formål.

Kritiske funn er at det bør gjøres omprioriteringer i DL og at de bør se på enten å drifte alle

turistinformasjoner i Lofoten eller ingen, da dette kan være kilde til konflikt. Viktig er også DLs rolle

som talerør. Dette er et behov som har dukket opp, og er tolket som et sunnhetstegn.

Reiselivsnæringenirker å vær mer opptatt av samarbeid og felles interesser. Internmarkedsføring er

nøkkelen for å oppnå en bedre fellesforståelse. Kunnskapsdeling, kompetanseheving og

omdømmebygging er forslag til verktøy for å skape en fellesforståelse. Felles forventninger kan være

med å skape tilhørighet. Fellesgodefinansiering, innføring av en ”turistskatt” vil frigi midler til å

ivareta de såkalte ”fellesgodene”. Deler av disse fellesgodene er allerede definert i DLs

prosjektmandat til å dekke finansiering av drift av destinasjonsselskapet.
Description
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit