dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg begrepet samfunnsansvar, med DnB NOR som case. Med finanskrisa
som bakteppe har jeg valgt å se på hvordan bankens praktisering av samfunnsansvar blir
tolket i media. Jeg har også vist begrepets historiske utvikling og presentert ulike teorier og
perspektiver om samfunnsansvar.
Mitt mål har vært todelt. Jeg har vist at vi i dag ikke har noe klar definisjon av begrepet
samfunnsansvar, og heller ikke en teori retning. Det cr mange ulike bidrag fra forkjellige
fagdisipliner. Jeg har også vist at det er en viss avstand mellom den akademiske diskusjonen
rundt begrepet og bedriftenes faktiske praktisering. Målet med den teoretiske delen var å vise
at dette mangfoldet av definisjoner også preger den offentlige debatten, ved at det også her er
uklart hva som egentlig diskuteres. Denne delen er ment som en forståelsesramme rundt den
mer empiriske delen.
I problemstillingen stiller jeg spørsmål om hvordan DnB NORs praktisering av
samfunnsansvar blir tolket gjennom media. Jeg har valgt å ta for meg tre saker som fikk
spesielt stor oppmerksomhet; redningspakken, rentedebatten og salg av strukturerte
spareprodukter.
Analysen av medias omtale av disse tre sakene viser nere funn. For det første er det ikke
bankens eget definerte samfunnsansvar folk er opptatt av. Man cr opptatt av at banken skal få
vite om egne behov og interesser. Innspillene er ofte ensidige og representerer
enkeltinteresser. Det er få som selv definerer hva de legger i begrepet samfunnsansvar, selv
om de anklager banken for ikke å ha det. De setter heller ikke egen argumentasjon inn et
støne samfunnsansvarlig perspektiv. En mer prinsipiell debatt om begrepet og faglige
perspektiver er fraværende.
Det er altså en avstand mellom hvordan banken selv definerer sitt samfunnsansvar og slik
deres praksis blir tolket i media. Årsaken til dette er at banken ikke alltid kan klare å ta høyde
for interesser i samfunnet, og at det finne forskjellige og motstridende interesser.
Undersøkelsen viser også at folk er opptatt av etikk og moral, og det å handle riktig. Hva som
er lovlig er ikke så vesentlig. Verdiene tillit og omdømme settes høyt både hos banken selv,
likevel er det her det er mest kritikk. Oppgaven viser at opinion og media som kilder til
samfunnets interesser er en utfordring for banken, og til den offentlige debatt. Samtidig som
man er avhengig aven åpen diskusjon rundt begrepet er mange innspill preget av
særinteresser som nødvendigvis ikke har noe med samfunnsansvar å gjøre. | en |