• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeidsformer og gevinster ved samarbeid

Andreassen, Monica Fjellstad; Kilskar, Kari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Andreassen_Monica.pdf (1.592Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140477
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master in Business Administration (MBA) [881]
Abstract
Samarbeid er et begrep som i denne oppgaven handler om at en eller flere virksomheter utveksler og deler ressurser i den hensikt å ta beslutninger eller gjennomføre aktiviteter som vil skape fordeler som hver enkelt ikke kan skape alene.

Oppgavens problemstilling er: Kan MG Prosjekt gjennom samarbeid med Systemhus- og Mesterhusforhandlere bidra til varestrøm i Mestergruppen?

Oppgaven er bygd opp med fem kapitler.

Første kapittel består av bakgrunn og aktualisering for oppgaven. Mestergruppen sine eiere ønsker at konsernet skal styrke sin posisjon i markedet, blant annet gjennom større omsetning av byggevarer. Med dette som bakgrunn er tomte- og prosjektutvikling en strategisk viktig aktivitet for Mestergruppen, fordi slik aktivitet kan bidra til byggevareomsetning internt konsernet. For MG Prosjekt betyr det at det kan genereres økt varestrøm gjennom samarbeid med forhandlerne i prosjekter som passer til den nye strategien. Problemstillingen skal besvares gjennom tre forskningsspørsmål: Hvilke type samarbeid vil forhandlerne inngå, hvilke gevinster er viktige for forhandlerne i et samarbeid og hvordan sammenfaller forhandlernes samarbeidsønsker med den nye strategien til MG Prosjekt. Tilslutt følger det en presentasjon av MG Prosjekt og den nye strategien med viktige fokusområder.

Andre kapittel omhandler relevant teori knyttet til problemstillingen. Begrepet strategi, samt strategiens grunnlag, retning og metode er beskrevet. Teorien omhandler også samarbeidsformer og retning på samarbeidet, samt motiver og gevinster ved samarbeid, og valg av samarbeidspartner.

Hvordan problemstillingen ble undersøkt og begrunnelse for valg av fremgangsmåte fremgår av tredje kapittel. Her beskrives forskningsmetode, forskningsdesign, utvalg, datainnsamlingsmetode, dataanalyse og diskusjon av undersøkelsens kvalitet.

Analysen omhandler rapportens fjerde kapittel og består av en presentasjon av respondentene som deltok i undersøkelsen. Deretter er empirien relatert til de tre forskningsspørsmålene presentert og drøftet opp mot relevant teori.

Siste kapittel består av resultatene fra de tre forskningsspørsmålene samt problemstillingens konklusjon. I tillegg følger kritikk av oppgaven samt forslag til videre forskning. Oppsummert ser vi at 87 % av forhandlerne mener det er interessant med et samarbeid med MG Prosjekt, men i forhold til den nye strategien vil det ikke være den samme gjensidige interessen for MG Prosjekt. Samarbeid som metode for å gjennomføre den nye strategien bør utøves med forhandlere som passer inn i den nye strategien med hensikt å skape lønnsomme prosjekter i kombinasjon med varestrøm.
Description
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit