Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Monica Fjellstad
dc.contributor.authorKilskar, Kari
dc.date.accessioned2012-07-31T08:29:08Z
dc.date.available2012-07-31T08:29:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140477
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractSamarbeid er et begrep som i denne oppgaven handler om at en eller flere virksomheter utveksler og deler ressurser i den hensikt å ta beslutninger eller gjennomføre aktiviteter som vil skape fordeler som hver enkelt ikke kan skape alene. Oppgavens problemstilling er: Kan MG Prosjekt gjennom samarbeid med Systemhus- og Mesterhusforhandlere bidra til varestrøm i Mestergruppen? Oppgaven er bygd opp med fem kapitler. Første kapittel består av bakgrunn og aktualisering for oppgaven. Mestergruppen sine eiere ønsker at konsernet skal styrke sin posisjon i markedet, blant annet gjennom større omsetning av byggevarer. Med dette som bakgrunn er tomte- og prosjektutvikling en strategisk viktig aktivitet for Mestergruppen, fordi slik aktivitet kan bidra til byggevareomsetning internt konsernet. For MG Prosjekt betyr det at det kan genereres økt varestrøm gjennom samarbeid med forhandlerne i prosjekter som passer til den nye strategien. Problemstillingen skal besvares gjennom tre forskningsspørsmål: Hvilke type samarbeid vil forhandlerne inngå, hvilke gevinster er viktige for forhandlerne i et samarbeid og hvordan sammenfaller forhandlernes samarbeidsønsker med den nye strategien til MG Prosjekt. Tilslutt følger det en presentasjon av MG Prosjekt og den nye strategien med viktige fokusområder. Andre kapittel omhandler relevant teori knyttet til problemstillingen. Begrepet strategi, samt strategiens grunnlag, retning og metode er beskrevet. Teorien omhandler også samarbeidsformer og retning på samarbeidet, samt motiver og gevinster ved samarbeid, og valg av samarbeidspartner. Hvordan problemstillingen ble undersøkt og begrunnelse for valg av fremgangsmåte fremgår av tredje kapittel. Her beskrives forskningsmetode, forskningsdesign, utvalg, datainnsamlingsmetode, dataanalyse og diskusjon av undersøkelsens kvalitet. Analysen omhandler rapportens fjerde kapittel og består av en presentasjon av respondentene som deltok i undersøkelsen. Deretter er empirien relatert til de tre forskningsspørsmålene presentert og drøftet opp mot relevant teori. Siste kapittel består av resultatene fra de tre forskningsspørsmålene samt problemstillingens konklusjon. I tillegg følger kritikk av oppgaven samt forslag til videre forskning. Oppsummert ser vi at 87 % av forhandlerne mener det er interessant med et samarbeid med MG Prosjekt, men i forhold til den nye strategien vil det ikke være den samme gjensidige interessen for MG Prosjekt. Samarbeid som metode for å gjennomføre den nye strategien bør utøves med forhandlere som passer inn i den nye strategien med hensikt å skape lønnsomme prosjekter i kombinasjon med varestrøm.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsledelseno_NO
dc.subjectmbano_NO
dc.titleSamarbeidsformer og gevinster ved samarbeidno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel