Avgangselevers valgkriterier ved valg av høyere utdanning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140549Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne undersøkelsen har vært å frembringe kunnskap som kan
benyttes når universiteter og høgskoler skal beskrive seg selv og sine studietilbud
overfor potensielle studenter fra videregående skoler. Undersøkelsen har kartlagt
hvilke faktorer og egenskaper knyttet til fremtidig yrke, studietilbud,
utdanningsinstitusjon og studieby/-sted avgangselever ved videregående skoler
vektlegger når de vurderer å søke høyere utdanning. Undersøkelsen er gjort før
søknadsfristens utløp hos Samordna opptak.
Bruttoutvalget består av alle avgangselevene ved de fylkeskommunale videregående
skolene, samt Heimdal videregående skole i Sør-Trøndelag. Bruttoutvalgets størrelse
var på 1779 personer. Av disse svarte 324 avgangselever på spørreundersøkelsen. 246
av disse hadde søkt, eller hadde planlagt å søke, høyere utdanning høsten 2013.
Respondentene fikk tilsendt et spørreskjema med spørsmål om å vektlegge på forhånd
definerte faktorer og egenskaper ved fremtidig jobb, utdanning, utdanningsinstitusjon
og studieby/-sted.
De faktorene respondentene vektla mest ble til slutt plasseres inn i en tredelt
beskrivelse av høyere utdanning som et serviceprodukt. Resultatene av undersøkelsen
viser at for å møte avgangselevenes vurderingskriterier bør utdanningsinstitusjonene i
sin markedskommunikasjon med målgruppen fremheve følgende:
1. Utdanninger som kvalifiserer for yrker som er meningsfulle og viktige for
samfunnet. Utdanningsinstitusjonene bør også få frem yrkenes status i
samfunnet.
2. Hvilke ulike jobbmuligheter utdanningene åpner for, og hvordan
arbeidsmarkedet er etter endt utdanning. Utdanningenes faglige kvalitet og
relevans for arbeidslivet bør videre fremheves. Utdanningene bør utfordre og
utvikle studentene, og utdanningsinstitusjonenes oppfølging av studentene
underveis bør synliggjøres.
3. Videre bør fasiliteter og tilbud både på og utenfor campus fremheves. Det
samme gjelder det sosiale studiemiljøet ved institusjonene.
Ved å innlemme dette i sin markedskommunikasjon mot denne målgruppen vil en
oppnå en større grad av samsvare med avgangselevenes informasjonsbehov i deres
prosess med å velge høyere utdanning.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013