• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Nord universitet
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Nord universitet
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ska vi tørr i lag? : etableringen av Lofoten Stockfish Company: samarbeidsklima, motivasjon og mål

Pedersen, Kristel
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Pedersen_Kristel.pdf (1.371Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/140560
Issue date
2006
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [311]
Abstract
I dette forskningsarbeidet ser jeg på hvordan allianser blir til som et resultat av endringer i

bedrifters omgivelser. Fokus er på hvordan samarbeidsklima kan legge til rette for, og

faktorer i tilknytning til marked, næring og bedrift kan motivere til horisontalt samarbeid.

Dette gjør jeg ved å se på etableringen av Lofoten Stockfish Company (LSC), en horisontal

allianse etablert i en næring som tradisjonelt har vært forbundet med sterk individualisme og

dårlig samarbeidsklima. Mitt bidrag er i så måte å kaste lys over hva som motiverer til

samarbeid i en næring hvor dette har vært ansett som svært vanskelig å få til. Jeg benytter

også denne kunnskapen til å si noe om hvor sannsynlig det er at bedriftene vil nå sine mål

gjennom LSC.

For å kunne si noe om hvilke faktorer som var avgjørende for etableringen av alliansen,

intervjuet jeg de ni bedriftslederne som tok avgjørelsen om å etablere og bli en del av LSC.

Intervjuene ble utført som semistrukturerte samtaler, og ga således et godt innblikk i hvordan

bedriftene resonerte seg frem til at samarbeid var veien å gå. Analysen min ble deretter bygget

på relevant allianseteori, generell informasjon om den historiske utviklingen i næring og

marked, samt dataene jeg innhentet gjennom intervjuene.

Resultatet fra analysen min pekte på at en positiv utvikling i samarbeidsmiljøet har vært med

å legge til rette for alliansens eksistens. Jeg fant også at særlig redusert markedsmakt, ustabile

eksportpriser og en svært vanskelig økonomisk situasjon på det italienske markedet har

motivert bedriftene til å samarbeide. Kostnadsøkning og hardere konkurranse synes også å ha

virket inn. Dette fikk meg til å konkludere med at målet for etableringen av alliansen i første

omgang er å øke bedriftenes markedsmakt og å stabilisere konkurransen i næringen.

Til sist valgte jeg å kommentere tre områder som kan synes å vanskeliggjøre alliansens

måloppnåelse. I første omgang gjelder dette at manglende fokus på å øke innsatsen på

markedsutvikling kan føre til at alliansen styrer mot å utsette at markedet dør i stedet for å

prøve å revitalisere det. Dette gir i så fall bare en kortsiktig effekt på markedsmakten. Videre

kan ulikheter i mål om maksimering av stordriftsfordeler i salgsleddet føre til konflikter, noe

som fordrer økt fokus på oppbygging av tillit innad i gruppen. Til sist kommenterte jeg at

LSC kanskje også må vurdere å utvide medlemsbasisen sin for å kunne stabilisere

konkurransemarkedet og profittere fra samarbeidet på den måten de ønsker.
Description
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2006
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit