Ska vi tørr i lag? : etableringen av Lofoten Stockfish Company: samarbeidsklima, motivasjon og mål
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140560Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette forskningsarbeidet ser jeg på hvordan allianser blir til som et resultat av endringer i
bedrifters omgivelser. Fokus er på hvordan samarbeidsklima kan legge til rette for, og
faktorer i tilknytning til marked, næring og bedrift kan motivere til horisontalt samarbeid.
Dette gjør jeg ved å se på etableringen av Lofoten Stockfish Company (LSC), en horisontal
allianse etablert i en næring som tradisjonelt har vært forbundet med sterk individualisme og
dårlig samarbeidsklima. Mitt bidrag er i så måte å kaste lys over hva som motiverer til
samarbeid i en næring hvor dette har vært ansett som svært vanskelig å få til. Jeg benytter
også denne kunnskapen til å si noe om hvor sannsynlig det er at bedriftene vil nå sine mål
gjennom LSC.
For å kunne si noe om hvilke faktorer som var avgjørende for etableringen av alliansen,
intervjuet jeg de ni bedriftslederne som tok avgjørelsen om å etablere og bli en del av LSC.
Intervjuene ble utført som semistrukturerte samtaler, og ga således et godt innblikk i hvordan
bedriftene resonerte seg frem til at samarbeid var veien å gå. Analysen min ble deretter bygget
på relevant allianseteori, generell informasjon om den historiske utviklingen i næring og
marked, samt dataene jeg innhentet gjennom intervjuene.
Resultatet fra analysen min pekte på at en positiv utvikling i samarbeidsmiljøet har vært med
å legge til rette for alliansens eksistens. Jeg fant også at særlig redusert markedsmakt, ustabile
eksportpriser og en svært vanskelig økonomisk situasjon på det italienske markedet har
motivert bedriftene til å samarbeide. Kostnadsøkning og hardere konkurranse synes også å ha
virket inn. Dette fikk meg til å konkludere med at målet for etableringen av alliansen i første
omgang er å øke bedriftenes markedsmakt og å stabilisere konkurransen i næringen.
Til sist valgte jeg å kommentere tre områder som kan synes å vanskeliggjøre alliansens
måloppnåelse. I første omgang gjelder dette at manglende fokus på å øke innsatsen på
markedsutvikling kan føre til at alliansen styrer mot å utsette at markedet dør i stedet for å
prøve å revitalisere det. Dette gir i så fall bare en kortsiktig effekt på markedsmakten. Videre
kan ulikheter i mål om maksimering av stordriftsfordeler i salgsleddet føre til konflikter, noe
som fordrer økt fokus på oppbygging av tillit innad i gruppen. Til sist kommenterte jeg at
LSC kanskje også må vurdere å utvide medlemsbasisen sin for å kunne stabilisere
konkurransemarkedet og profittere fra samarbeidet på den måten de ønsker.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2006