• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å skape en opplevelse, sammen : en casestudie av kunden som ressurs i opplevelsesbedrifter i Nordland

Pedersen, Hugo Agnar; Engelund, Charlotte Bolsø
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Pedersen.pdf (436.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140564
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [312]
Abstract
Opplevelsesnæringen er et samlebegrep for mennesker og foretak med en kreativ holdning,

som har som hovedoppgave å skape og/eller levere opplevelser i en eller annen form. Dette er

en næring som preges av kundegrupper med høye krav til opplevelsesbedriftene når det

gjelder produksjon av nye opplevelser. Som følge av inflasjon og forbedret økonomi, har

etterspørselen av individuelle opplevelser økt betydelig. Det er nå opp til hver enkelt

opplevelsesbedrift i denne næringen, å utvikle nye opplevelser som er tilpasset kundens

preferanser. Vi har gjennom Nordlandsforskning fått tilgang til 5 bedrifter som deltar i

ARENA-prosjektet ”Innovative opplevelser”, sammen med Innovasjon Norge. Ut i fra dette

ønsker vi å se nærmere på om hvorvidt disse opplevelsesbedriftene benytter kunden som

direkte/indirekte ressurs ved utvikling av opplevelser. Innenfor opplevelsesbedriftene finner

vi to typer av innovasjoner. Den første typen er opplevelser der kundene har ulike ønsker, og

baseres videre på den type innovasjon som er individuelt tilpasset. Den andre typen vil være

en innovasjon der det produseres nye helt nye konsepter. Dette gir oss problemstillingen:

Hvordan benytter opplevelsesbedrifter i Nordland kunden som ressurs, i en

opplevelsesinnovasjon?

Den empiriske analysen viser at kunden i liten grad benyttes som ressurs for å utvikle en

opplevelse, og dette er noe opplevelsesbedriftene ikke direkte prioriterer. Det er indikasjoner

på at mangel på ressurser og størrelsen på virksomheten, kan være en av årsakene til at det

ikke benyttes kunder i deres opplevelsesinnovasjoner. Dette kan relateres til at kunden ikke er

i stand til å produsere nye opplevelser, fordi vedkommende oftest er begrenset av sine

tidligere subjektive erfaringer. Da prioriterer opplevelsesbedriftene heller tilbakemeldinger

som har kommet fra kundene, tidligere erfaringer samt nær interaksjon med

samarbeidspartnere. Videre er det indikasjoner på at det i liten grad benyttes

markedsorientering, for å avdekke informasjon om kundens handlemønster.

Kunden blir i liten grad benyttet som en direkte ressurs for utviklingen av opplevelser. Dette

kan være på grunn av at opplevelsesbedriftene benytter kunden implisitt hver gang de

tilpasser opplevelsen til den eventuelle kundegruppen.
Description
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit