dc.description.abstract | Opplevelsesnæringen er et samlebegrep for mennesker og foretak med en kreativ holdning,
som har som hovedoppgave å skape og/eller levere opplevelser i en eller annen form. Dette er
en næring som preges av kundegrupper med høye krav til opplevelsesbedriftene når det
gjelder produksjon av nye opplevelser. Som følge av inflasjon og forbedret økonomi, har
etterspørselen av individuelle opplevelser økt betydelig. Det er nå opp til hver enkelt
opplevelsesbedrift i denne næringen, å utvikle nye opplevelser som er tilpasset kundens
preferanser. Vi har gjennom Nordlandsforskning fått tilgang til 5 bedrifter som deltar i
ARENA-prosjektet ”Innovative opplevelser”, sammen med Innovasjon Norge. Ut i fra dette
ønsker vi å se nærmere på om hvorvidt disse opplevelsesbedriftene benytter kunden som
direkte/indirekte ressurs ved utvikling av opplevelser. Innenfor opplevelsesbedriftene finner
vi to typer av innovasjoner. Den første typen er opplevelser der kundene har ulike ønsker, og
baseres videre på den type innovasjon som er individuelt tilpasset. Den andre typen vil være
en innovasjon der det produseres nye helt nye konsepter. Dette gir oss problemstillingen:
Hvordan benytter opplevelsesbedrifter i Nordland kunden som ressurs, i en
opplevelsesinnovasjon?
Den empiriske analysen viser at kunden i liten grad benyttes som ressurs for å utvikle en
opplevelse, og dette er noe opplevelsesbedriftene ikke direkte prioriterer. Det er indikasjoner
på at mangel på ressurser og størrelsen på virksomheten, kan være en av årsakene til at det
ikke benyttes kunder i deres opplevelsesinnovasjoner. Dette kan relateres til at kunden ikke er
i stand til å produsere nye opplevelser, fordi vedkommende oftest er begrenset av sine
tidligere subjektive erfaringer. Da prioriterer opplevelsesbedriftene heller tilbakemeldinger
som har kommet fra kundene, tidligere erfaringer samt nær interaksjon med
samarbeidspartnere. Videre er det indikasjoner på at det i liten grad benyttes
markedsorientering, for å avdekke informasjon om kundens handlemønster.
Kunden blir i liten grad benyttet som en direkte ressurs for utviklingen av opplevelser. Dette
kan være på grunn av at opplevelsesbedriftene benytter kunden implisitt hver gang de
tilpasser opplevelsen til den eventuelle kundegruppen. | en |