• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i Sustainable management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i Sustainable management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra konvensjonelle biler til elbiler : Umoe iTet går i front mot strømmen og gjør utfordringer om til muligheter

Andreassen, Synnøve; Pettersen, Tone
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Andreassen_Synnoeve.pdf (1.399Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140997
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i Sustainable management [16]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en bedrifts tankesett reflekteres i deres praktiske

utøvelse av samfunnsansvar, og har til hensikt å vise et forbilde innenfor dette feltet, der både

næringsliv og samfunn tjener på bedriftens ansvarlige opptreden. På bakgrunn av dette har

følgende problemstilling vært utgangspunkt for vår forskning:

”Hvordan utøver Umoe iTet samfunnsansvar, sett i lys av deres holistiske syn?”

For å løse problemstillingen tok vi utgangspunkt i teoretiske elementer som belyser den

historiske utviklingen innen økonomien, for å vise hvordan miljømessige og kulturelle verdier

har fått større betydning for bedrifters opptreden de senere år. Teori omkring bedrifters

samfunnsansvar og rapportering av dette har derfor også stått sentralt, sammen med våre

empiriske funn. På bakgrunn av dette gjorde vi en beskrivelse av Umoe iTet og hvordan

denne bedriften opptrer med bakgrunn i sitt holistiske tankesett, spesielt med fokus på deres

satsing på å implementere elbil som firmabil.

Vårt empiriske materiale har i hovedsak bestått av semistrukturerte intervju med ansatte i

Umoe iTet som har erfaring med bruk av elbil. I tillegg til dette er analysen basert på

informasjon fra samtaler med bedriftens administrerende direktør, deltakelse på kafédialog og

internrevisjon av bedriftens miljøsatsing, samt generell informasjon om bedriften. For å styrke

vårt empiriske fundament har vi også inkludert to eksterne intervju som en del av vår empiri.

Vi har gjennomført semistrukturerte intervju med representanter fra Grønn Bil Norge og

Trondheim Kommune – personer som begge besitter svært mye kunnskap om elbiler og

bruken av slike kjøretøy i Norge i dag.

Analysen viste at Umoe iTet stadig presser seg selv til å opptre ansvarlig overfor miljø og

samfunn. Dette har bedriften gjort til en viktig del av sin hverdag, ved å opptre i front av

samfunnsutviklingen og være et godt eksempel for andre. Bedriften har valgt å satse stort med

sin miljøstrategi, og har derfor sertifisert bedriften etter den internasjonale standarden for

miljøserfitisering, ISO 14001:2004, og i tillegg investert i elektrisk drevne firmabiler fra Fiat.

Umoe iTet inkluderer med dette miljømessige og sosiale kriterier i sine beslutningsprosesser,

og disse kriteriene balanseres med økonomiske hensyn. Som foregangsaktør innen elbilbruk i Nord-Norge, er Umoe iTet avhengig av å lære av sine

egne erfaringer for å få en vellykket implementeringsprosess. En viktig erfaring de har gjort

seg, er at det eksisterer et behov for mer kunnskap omkring elbiler, både internt i bedriften og

i samfunnet for øvrig. Kunnskap og kommunikasjon, er derfor områder bedriften kan forbedre

seg på. Videre har bedriften erfart at satsing på miljø, og spesielt elbiler, er ulønnsomt sett i et

kortsiktig økonomisk perspektiv. For å forsvare en slik satsing er det nødvendig med et

holistisk perspektiv som balanserer verdiene økonomi, natur og kultur. For å vise sine

interessenter at bedriften tar dette samspillet på alvor kan det være fordelaktig å utvide

bedriftens rapportering av miljøarbeid til også å omhandle sosiale forhold i bedriften, ved for

eksempel å rapportere etter den tredelte bunnlinjen basert på GRI sine retningslinjer.

Basert på våre funn har vi konkludert med at Umoe iTet opptrer, handler og planlegger sine

strategier ut fra et tankesett preget av holistiske verdier i samsvar med det organiske

verdenssyn. Bedriften har valgt å ta tak i de utfordringer vi står overfor i samfunnet i dag, og

betrakte disse som muligheter til å endre sin opptreden til det beste for både mennesker og

natur. På denne måten skaper bedriften engasjement i lokalsamfunnet, og øker fokuset på

behovet for en mer ansvarlig opptreden fra bedrifters side.
Description
Masteroppgave i Sustainable management - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit