Fra konvensjonelle biler til elbiler : Umoe iTet går i front mot strømmen og gjør utfordringer om til muligheter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140997Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en bedrifts tankesett reflekteres i deres praktiske
utøvelse av samfunnsansvar, og har til hensikt å vise et forbilde innenfor dette feltet, der både
næringsliv og samfunn tjener på bedriftens ansvarlige opptreden. På bakgrunn av dette har
følgende problemstilling vært utgangspunkt for vår forskning:
”Hvordan utøver Umoe iTet samfunnsansvar, sett i lys av deres holistiske syn?”
For å løse problemstillingen tok vi utgangspunkt i teoretiske elementer som belyser den
historiske utviklingen innen økonomien, for å vise hvordan miljømessige og kulturelle verdier
har fått større betydning for bedrifters opptreden de senere år. Teori omkring bedrifters
samfunnsansvar og rapportering av dette har derfor også stått sentralt, sammen med våre
empiriske funn. På bakgrunn av dette gjorde vi en beskrivelse av Umoe iTet og hvordan
denne bedriften opptrer med bakgrunn i sitt holistiske tankesett, spesielt med fokus på deres
satsing på å implementere elbil som firmabil.
Vårt empiriske materiale har i hovedsak bestått av semistrukturerte intervju med ansatte i
Umoe iTet som har erfaring med bruk av elbil. I tillegg til dette er analysen basert på
informasjon fra samtaler med bedriftens administrerende direktør, deltakelse på kafédialog og
internrevisjon av bedriftens miljøsatsing, samt generell informasjon om bedriften. For å styrke
vårt empiriske fundament har vi også inkludert to eksterne intervju som en del av vår empiri.
Vi har gjennomført semistrukturerte intervju med representanter fra Grønn Bil Norge og
Trondheim Kommune – personer som begge besitter svært mye kunnskap om elbiler og
bruken av slike kjøretøy i Norge i dag.
Analysen viste at Umoe iTet stadig presser seg selv til å opptre ansvarlig overfor miljø og
samfunn. Dette har bedriften gjort til en viktig del av sin hverdag, ved å opptre i front av
samfunnsutviklingen og være et godt eksempel for andre. Bedriften har valgt å satse stort med
sin miljøstrategi, og har derfor sertifisert bedriften etter den internasjonale standarden for
miljøserfitisering, ISO 14001:2004, og i tillegg investert i elektrisk drevne firmabiler fra Fiat.
Umoe iTet inkluderer med dette miljømessige og sosiale kriterier i sine beslutningsprosesser,
og disse kriteriene balanseres med økonomiske hensyn. Som foregangsaktør innen elbilbruk i Nord-Norge, er Umoe iTet avhengig av å lære av sine
egne erfaringer for å få en vellykket implementeringsprosess. En viktig erfaring de har gjort
seg, er at det eksisterer et behov for mer kunnskap omkring elbiler, både internt i bedriften og
i samfunnet for øvrig. Kunnskap og kommunikasjon, er derfor områder bedriften kan forbedre
seg på. Videre har bedriften erfart at satsing på miljø, og spesielt elbiler, er ulønnsomt sett i et
kortsiktig økonomisk perspektiv. For å forsvare en slik satsing er det nødvendig med et
holistisk perspektiv som balanserer verdiene økonomi, natur og kultur. For å vise sine
interessenter at bedriften tar dette samspillet på alvor kan det være fordelaktig å utvide
bedriftens rapportering av miljøarbeid til også å omhandle sosiale forhold i bedriften, ved for
eksempel å rapportere etter den tredelte bunnlinjen basert på GRI sine retningslinjer.
Basert på våre funn har vi konkludert med at Umoe iTet opptrer, handler og planlegger sine
strategier ut fra et tankesett preget av holistiske verdier i samsvar med det organiske
verdenssyn. Bedriften har valgt å ta tak i de utfordringer vi står overfor i samfunnet i dag, og
betrakte disse som muligheter til å endre sin opptreden til det beste for både mennesker og
natur. På denne måten skaper bedriften engasjement i lokalsamfunnet, og øker fokuset på
behovet for en mer ansvarlig opptreden fra bedrifters side.
Beskrivelse
Masteroppgave i Sustainable management - Høgskolen i Bodø, 2010