Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMartinussen, Marit
dc.date.accessioned2012-12-20T13:01:04Z
dc.date.available2012-12-20T13:01:04Z
dc.date.issued2012-12-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145434
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan elevene begrunner sitt standpunkt rundt en kontrovers innen kosthold og helse. For å finne svar på forskningsspørsmålet, har jeg designet en spørreundersøkelse for elever der de skal ta stilling til kontroversen: ”Kan barn og ungdom spise lavkarbomat ”? Denne undersøkelsen viser at elevene ikke vurderer eller argumenterer etter naturvitenskapelige kriterier. De velger heller å vurdere og argumentere ut fra kontekstuelle faktorer, pålitelighetsfaktorer eller de gir opp å vurdere den naturfaglige kontroversen. Mangel på slike ferdigheter kan gjøre dem dårlig rustet til å møte de massive ernærings- og helsepåstander i dagens mediedebatt, og kan også gjøre dem sårbare for manipulering. Hvis vi ønsker at dagens unge skal ta sine avgjørelser på bakgrunn av dokumenterte vitenskapelige kriterier, må vi også gjøre dem i stand til det. Uten en slik allmenndannelse kan det bli vanskelig for dagens elever å evaluere den helseinformasjonen som de får, og derav ta kvalifiserte valg når det gjelder egen kropp og helse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectnaturfagno_NO
dc.subjectvideregående skoleno_NO
dc.subjectallmenndannelseno_NO
dc.subjecternæringno_NO
dc.titleHvordan vurderer og argumenterer elever på VG 1 nivå i vgs når de skal ta stilling til en kontrovers innen temaet ernæring og helseno_NO
dc.typeStudent paper, othersno_NO
dc.source.pagenumber25no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel