Blar i Prosjektoppgaver - naturfagdidaktikk 2 (masteremne) på utgivelsesdato
Viser treff 1-8 av 8
-
"Da veit eg ka som må tel" : bruk av kjente kjennetegn på måloppnåelse i naturfag på VG1 nivå i den videregående skole
(Student paper, others, 2012-12-20)Formativ vurdering, det vi i dag betegner som vurdering for læring eller underveisvurdering, engasjerer elevene, øker deres motivasjon for læring og dermed deres læringsutbytte. Dette viste Black & William i sin metastudie ... -
Hvordan vurderer og argumenterer elever på VG 1 nivå i vgs når de skal ta stilling til en kontrovers innen temaet ernæring og helse
(Student paper, others, 2012-12-20)Hensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan elevene begrunner sitt standpunkt rundt en kontrovers innen kosthold og helse. For å finne svar på forskningsspørsmålet, har jeg designet en spørreundersøkelse for elever ... -
En studie av elever som gjør et forsøk med foreldrene som innledning til teoretisk lærestoff på skolen : hva syns elever, lærer og foresatte om å gjøre et praktisk naturfagforsøk før teoriundervisningen?
(Student paper, others, 2013-01-16)Formålet med denne studien er å finne ut hva lærer, elever og foresatte syns om å gjøre praktiske naturfaglekser før teorien behandles på skolen. -
Hvilke forskjeller kan to ulike undervisningsopplegg ha for elevenes forståelse av temaet enkle elektriske kretser? En kvantitativ undersøkelse basert på førtest og ettertest av to ulike klasser på mellomtrinnet. Hvor klassene får hvert sitt forskjellige undervisningsdesign og gjennomfører tilsvarende tester
(Student paper, others, 2013-09-05)The research question: “What kind of differences may two different kinds of teaching designs make for the students understanding of the theme basic electrical circuits “. This is a survey with a prior test and a following ... -
Om gruppesammensetning og praktisk arbeid i naturfag : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av det å drive med praktisk arbeid i naturfagsundervisningen, samt syn på hvordan arbeidsgrupper bør sammensettes
(Student paper, others, 2013-09-05)Bakgrunnen for denne artikkelen har sitt utspring i min søken etter å gjøre naturfag-undervisningen på ungdomstrinnet best mulig med tanke på oppnåelse av læreplanenes mål for trinnet. Det faktum at mange elever sliter med ... -
Kommunikasjonsformer i naturfag
(Student paper, others, 2013-09-06)For min semesteroppgave i naturfagdidaktikk, valgte jeg som tema det viktigste, etter mitt syn, hovedelementet i undervisning – kommunikasjon i klasserommet. ”...Kommunikasjon som prosess som formidler eller overfører ... -
Digital naturfag : er det digitale læreverket «Universell Naturfag Ungdom» egnet som læringsressurs for naturfag i ungdomsskolen i emnet elektrisitet?
(Student paper, others, 2013-09-06)I 2010 kom en stortingsmelding som omhandlet motivasjon og lærelyst blant elever i skolen. Undersøkelsene som denne meldingen baserer seg på tyder på at elevenes motivasjon og lærelyst faller med alderen, og er særlig lav ... -
Er oppsummering bortkastet? En kvantitativ analyse basert på TIMSS-data 2011
(Student paper, others, 2015-09-15)