dc.description.abstract | Formativ vurdering, det vi i dag betegner som vurdering for læring eller underveisvurdering, engasjerer elevene, øker deres motivasjon for læring og dermed deres læringsutbytte. Dette viste Black & William i sin metastudie fra 1998 (Black & Wiliam, 1998). De viste at elevdeltakelse i vurderingen, som er et kjennetegn ved vurdering for læring, forutsetter at elevene er kjent med grunnlaget for vurderingen og hva som vektlegges i vurderingen av elevens kompetanse. Artikkelen til Black & William fikk store konsekvenser for hvordan vi i dag tenker om vurdering og læring i klasserommet, og dermed vårt syn på og utvikling av kjente kjennetegn på måloppnåelse som denne minimasteren skal dreie seg om. Kjente kjennetegn på måloppnåelse er ofte, både i norsk og internasjonal litteratur, betegnet vurderingskriterier. Utdanningsdirektoratet bruker kjente kjennetegn på måloppnåelse i stedet for vurderingskriterier (Utdanningsdirektoratet, 2012e), noe denne studien også vil gjøre. Konklusjon: Det kan se ut til at bruk av kjente kjennetegn på måloppnåelse gjør det enklere å planlegge for læring med fokus på kompetansemålene fra læreplanen i naturfag. Videre kan det se ut til at bruk av kjennetegn på måloppnåelse bidrar til at elevene i denne studien opplever kompetansemålene i læreplan for naturfag som tydelige. Endelig kan det se ut til at denne studiens elever satte pris på at det ble brukt kjente kjennetegn som viser vei i læringsprosessen. | no_NO |