Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrattli, Vidar Hammer
dc.contributor.authorHansen, Kolbjørn
dc.date.accessioned2008-11-24T11:50:20Z
dc.date.issued2008-11-24T11:50:20Z
dc.identifier.issn1503-5980
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145519
dc.description.abstractHensikten med denne rapporten har vært å bringe fram argumentasjon relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen, samt å skaffe en oversikt og analyse av gjennomførte prosjekt i Nordland relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen. Dette er gjort ved å undersøke relevante forskningsprosjekt og litteratur på området. Prosjektene i Nordland er analysert med tanke på å finne årsaker til at prosjektenes innhold videreføres eller ikke videreføres etter endt prosjektperiode. Rapporten tar for seg følgende prosjekt: Friluftsliv fra barnsben av (Nagy 1995), Friluftsretta skole (Vinje 1996), Idrett som motor (Hanssen og Sandvin 1995), Ut er in (Rønning 2002), Uteskole – fra ide til praksis (Lunde 2000), FYSAK Nordland (Lagestad 2003) og Tarzan eller sytpeis? (Limstrand 2003). Rapporten tar også for seg prosjektene Hälsa + Kunskap! Bunkeflomodellen, IL@skolen og Barn – bevegelse – oppvekst (BBO-prosjektet). Dette er prosjekter utenfor Nordland som synes relevante i forhold til daglig fysisk aktivitet i skolen. Det kan argumenteres for daglig fysisk aktivitet i skolen, fordi dette vil gi bedre generell fysiske form, mentale helse og sannsynligvis en mer positiv holdning til fysisk aktivitet. Endret holdning til fysisk aktivitet er viktig med tanke på adferdsendring i et livslangt perspektiv. En rekke storingsmeldinger tilsier satsning på daglig fysisk aktivitet i skolen. Det pekes på at en utvidet skoledag vil gi bedre muligheter for daglig fysisk aktivitet for alle elever. Norges idrettsforbund ønsker også en slik satsning. Det synes sentralt for implementering av en slik satsning å fokusere på en helhetlig tenkning og skolens egenart som arena. De kommunale planene må sikre økonomiske bidrag og pålegge skolene og innføre og videreføre satsing på daglig fysisk aktivitet. Dette betyr at skolen må få oppslutning og støtte. Det betyr også at skolens ledelse og lærere må forplikte seg til å lage og implementere planer innen satsningsområdet. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren i en slik satsning. Det er læreren som planlegger, organiserer, sørger for gjennomføring og evaluerer. Læreren må derfor sikres nødvendig støtte blant annet gjennom etterutdanning. Positive og engasjerte foreldrene kan bidra med verdifull kunnskap og erfaring. De kan også bidra til positive og engasjerte barn og unge. Dersom den frivillige idretten tas med i implementeringen, må den tilføres ressurser og oppleve reell medvirkning.en
dc.format.extent1289249 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesFredrikkeen
dc.relation.ispartofseries2005, nr. 7en
dc.titleArgumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordlanden
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel