• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Publikasjonsserier (avsluttet)
  • Publikasjonsserier (avsluttet) fra HiNe
  • Fredrikke : organ for FoU-publikasjoner
  • View Item
  •   Home
  • Publikasjonsserier (avsluttet)
  • Publikasjonsserier (avsluttet) fra HiNe
  • Fredrikke : organ for FoU-publikasjoner
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning

Solbakken, Bente; Soløy, Håvard
Research report
Thumbnail
View/Open
2012_1.pdf (1.462Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145649
Date
2012-12-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Fredrikke : organ for FoU-publikasjoner [92]
Abstract
Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og

håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og «Geometri» med bakgrunn i estetiske aktiviteter og uttrykksformer. I søknaden til Nordland Fylkeskommune var tittelen på prosjektet «Kreativ og aktivitetsrettet matematikkopplæring». Dette var også prosjektets tittel i den første fasen av arbeidet. Etter hvert som vi så at prosjektet i større grad fokuserte på estetiske aktiviteter i design og håndverk, sett i sammenheng med matematikkundervisning, ble den nye tittelen

«Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning». Med estetiske aktiviteter mener vi aktiviteter som kan knyttes til et estetisk fag, så som design og håndverk.

Arbeidet er nyskapende på flere måter. For det første fungerer de estetiske aktivitetene som en brobygger mellom programfag og matematikk innenfor yrkesfaglig studieretning. Programfaget Design og håndverk er, i likhet med andre programfag i yrkesfagene, et fag som i stor grad består av en aktivitetsbasert læring. Undervisningen foregår i både i klasserom,

verksted eller andre spesialrom, og som uteaktiviteter. Ved å lykkes i å knytte matematikken til aktiviteter innenfor programfagene, vil matematikkfaget kunne bli sett som et fag som er nyttig i forhold til fremtidig yrke og som et fag som man lærer ved hjelp av forskjellige metoder.
Series
Fredrikke;2012, nr 1

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit