• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i musikkvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i musikkvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Idealisert passivitet: anslag til en kritikk av ideen om kunstens magiske kraft

Engen, Magnar Fjørtoft
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasterMFEngen.pdf (1.044Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145737
Date
2011-09-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i musikkvitenskap [28]
Abstract
På linje med alle akademiske disipliner knyttet til kunstuttrykkene, og kunstbegrepet som sådan, er

musikkvitenskapen påvirket av filosofien. Denne påvirkningen har gitt ulike utslag gjennom tidene, men det symbiotiske forholdet har alltid eksistert. Med Baumgarten og etableringen av en

distinkt filosofisk estetikk knyttet til kunst som er seg selv nok, løsrevet fra formål ut over en higen etter «det skjønne», kan vi si at de enkelte kunstdisiplinene for alvor ble rotfestet i en teoretisk overbygning; kunstverkenes autonomi, kunstens særstilling som formålsløs

«dannelseskunnskap», etableringen av den kunstneriske ultrasensitiviteten og unnfangelsen av kunst-geniet. Til tross for angrep av ulik art på de forestillingene om kunst og kunstnere som fant

sin grobunn i den tidlige estetikken, synes enkelte nærmest mytiske forhold knyttet til kunstfeltet å være svært virksomme den dag i dag. Dette gjelder både innefor musikkvitenskapen som akademisk

disiplin og i det som mer upresist kalles «folkelig oppfatning». En av de mest toneangivende premissleverandører i en slik mytologisk eksegese knyttet til kunstforståelse i det forrige århundre

er Heidegger. Direkte, og ikke minst indirekte, har hans forestillinger sivet inn i de ulike estetiske fagdisiplinene; ikke minst fordi de passer inn i og forsterker det som nærmest har vært liturgien i den tradisjonstunge mytiske kunstforståelsen.

Jeg har valgt å gå nærmere inn i den for musikkvitenskapens del kanskje viktigste tekst i denne sammenheng, nemlig Kunstverkets opprinnelse (Heidegger 1935/36) for å se nærmere på hva denne

kunstforståelsen egentlig dreier seg om. Jeg tar for meg Heidegger fordi jeg mener hans filosofiske posisjon både representerer og har påvirket et kunstsyn som fortsatt er sterkt tilstedeværende i deler av musikkvitenskapen slik den forstås og utøves idag. Jeg mener det er legitimt og nødvendig å forsøke å gi et innblikk i et grunnleggende perspektiv som farger en musikkvitenskapelig tilnærming jeg ønsker å kritisere.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit