Undervisningsplan: Militært instruktørkurs klasse C/lastevogn
Student paper, others

View/ Open
Date
2011-09-14Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidatoppgaver [128]
Abstract
Forsvarets vognførerutdanning og vognførersertifisering er viktig for å sikre at Forsvarets
personell er i stand til å utføre sine oppdrag på en tilfredsstillende måte i inn- og utland. Det er
også en vesentlig del av sikkerhetsarbeidet for å minimere risikoen for skader, spesielt på
personell, men også på materiell. For å oppnå dette er det nødvendig å ha klare rammer for
vognførerutdanningen og de nødvendige ressurser for å gjennomføre en effektiv, innholdsrik
og strukturert utdanning av nye vognførere. Utdanning av vognførere krever kompetente
instruktører med god fagkunnskap og erfaring innen området, og for å ha den nødvendige
kapasitet på landsbasis og sikre kontinuitet blant instruktørene er det nødvendig å utdanne nye
instruktører fortløpende.
Denne oppgaven tar for seg hvordan de avdelinger i Forsvaret med hovedansvar for utdanning
og sertifisering av vognførere og instruktører er bygget opp og hva som er deres respektive
arbeidsområder, hvordan disse fungerer per i dag samt hvordan man ønsker å samordne
utdanningen mellom disse avdelinger. Videre omhandler oppgaven oppbygningen av en
undervisningsplan for den kjøretøyspesifikke delen av et instruktørkurs samt en drøfting av
dennes innhold med utdypende kommentarer og begrunnelser for rekkefølge, innhold og
gjennomføring.
Avslutningsvis trekkes det konklusjoner om hvilke utfordringer samordningen av avdelingene
kan gi, hvilke utfordringer det byr på å utarbeide en undervisningsplan i Forsvaret samt
spesielle hensyn som må ivaretas under planlegging og gjennomføring av et instruktørkurs.
Som vedlegg finner man leksjonshenvisninger til kurset samt et forslag til
ukeprogram/gjennomføring. Begge disse har blitt utarbeidet fra grunn av gjennom arbeidet
med denne oppgaven og er således å betrakte som et nyutviklet kursopplegg som ennå ikke er
utprøvd i praksis og selvfølgelig vil behøve praktiske justeringer etter å ha blitt ”prøvekjørt”,
da det erfaringsmessig viser seg at for eksempel tidsforbruk ofte må justeres, da enkelte
momenter tar lengre tid og andre kortere tid enn tiltenkt. I tillegg til dette kan det komme nye
sikkerhetsbestemmelser og bruksbegrensninger. En undervisningsplan og et kursopplegg er
derfor noe som stadig er i endring.