• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra HiNT
  • Kandidatoppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra HiNT
  • Kandidatoppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det overføringsverdi av læring i simulator til lærevogn, på trinn 2?

Olsen, Kent; Skogestad, Magnus
Student paper, others
Thumbnail
View/Open
Kandidatoppgg v 12 Olsenm fl .pdf (1.504Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/146766
Date
2012-08-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidatoppgaver [129]
Abstract
Denne kandidatoppgaven omhandler forskning angående vår problemstilling, der vi spør om det er overføringsverdi av trening i simulator til kjøring i bil. Prosessen begynte da vår bilgruppe deltok i et simulatorprosjekt og underviste elever i HiNTs kjøresimulator, våren 2011. Da dette prosjektet var over, ble en av elevenes ferdigheter målt i bil og vi oppdaget at de overgikk våre forventninger. Dette motiverte oss ytterligere til semesterstart 2011,da vi tok ansvar for førsteårsstudenter som i løpet av høsten ble tildelt elever som fikk undervisning i simulator i læreplanens for førerkortklasse B, trinn 2.

Vi presenterer sammendrag av to eksterne rapporter. Begge omhandler bruk av kjøresimulator. Den første forteller om bruk av simulatorer i føreropplæringen i Norge og andre europeiske land. Den andre omhandler hvordan simulatorer kan bidra til forbedret føreropplæring, både kvalitetsmessig, rimeligere og mer effektivt.

Våre forskningsmetoder inkluderer som nevnt over et prosjekt hvor vi underviser en gruppe førsteårsstudenter i bruken av skolens kjøresimulator, en innføring i læreplanen og læreraktivitetene. Hver student ble tildelt en eller flere elever som de underviste i læreplanens trinn 2, som vil si grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse. Det er disse elevene vi målte i kjøretesten som ga grunnlag for vår forskning. Vi gir leseren en grundig innføring i hvor og hvordan denne testen ble gjennomført og hva som ligger til grunn for våre tall.

Etter en grundig gjennomgang av våre funn fant vi ut alle elevene har god kunnskap og de nødvendige ferdigheter til å manøvrere bilen på en sikker måte. Alle klarte å kjøre gjennom ruten uten særlig hjelp av oss som satt i passasjersetet, og vi klarte å danne oss et godt bilde av deres ferdigheter. Noen av elevene hadde på forhånd øvelseskjørt privat, og det varierte hvor mange undervisningstimer de fikk i simulatoren. Men vi mener alle elevene hadde målbare ferdigheter til og nå en konklusjon om at undervisningen i simulatoren har vært overført til bilkjøringen.
Series
Kandidatoppgave;2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit