Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNesheim, Hallgeir
dc.date.accessioned2008-10-13T11:12:48Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146962
dc.description.abstractAvhandlingen tar utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien (SDT) til Deci & Ryan (1985) i Deci & Ryan (2000), og prøver å indikere positive sammenhenger ved en autonomistøttende undervisningsmåte. Innledningsvis stilles det spørsmål om opplevd behovstilfredsstillelse (autonom, kompetanse og sosialt relasjonsbehov) hos kroppsøvingseleven kan ha sammenheng med høyere grad av autonom motivasjon og opplevd kompetanse. Videre stilles det spørsmål om dette kan føre til høyere innsats? Det antas at noe av dette kan assosieres med høyere vitalitet og velvære (Subject-Well-Being) generelt hos eleven. Spørsmålene og hypotesene er reist på bakgrunn av tidligere forskningsmateriale om SDT og dens relasjoner i fysisk aktivitet, idrett og kroppsøving. Dette omtales i teorikapittelet, samt at mange av begrepene avklares her. Samtidig kommer en påminning om hvilke problemer en del elever møter i kroppsøvingsfaget i dag.en
dc.format.extent512707 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Nord-Trøndelagen
dc.subjectkroppsøvingen
dc.subjectmotivasjonen
dc.subjectvideregående skoleen
dc.titleSelvbestemmelse og autonomistøtte i kroppsøving: en studie om motivasjon for kroppsøving i videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel