Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBoge, Arild
dc.date.accessioned2009-09-24T12:26:31Z
dc.date.issued2009-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146984
dc.description.abstractHensikten med denne kvalitative studien var å se på sammenhengen mellom læreres valg av organiseringsformer og undervisningsmetoder og 6-årige gutters aktivitetsnivå i læringssituasjoner. Studien bygger på en forforståelse om at gutter har et generelt stort naturlig aktivitetsbehov som ikke får det nødvendige utløp i skolen slik den er organisert i dag. Guttene i to klasser på 1. trinn ved to skoler ble observert med varighet to hele skoledager i hver klasse. Observasjonene var ikke-deltagende, og det innsamlete datagrunnlaget forelå som observasjonsnotater i kronologisk form. Det ble ikke benyttet videofilming eller opptak av samtaler i studien. Datagrunnlaget blir fremstilt i form av to underkapitler med observerte eksempler fra hver skole. Utvalget ble basert på å finne forsøkspersoner med de egenskaper studien var ute etter å belyse. The purpose of this study was to look at the correlation between a teacher’s organization of teaching and six year old boys’ activity level in learning situations. This study is based upon a preconception that boys generally have a great natural need for activity that is not satisfied in school the way it is organized today. The boys in two different classes in first grade, at two different schools, were observed for two days. The observation was non-participatory, and the observed data were written down as chronological observation notes. Video or sound recordings were not used in the study. The sample selection was based on finding persons with the qualities the study was supposed to shed light on.en
dc.format.extent564023 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subject6-årige gutteren
dc.subjectnaturlig aktivitetsbehoven
dc.subjectstillesittingen
dc.subjectkonsentrasjonskrevende situasjoneren
dc.subjectundervisningsmetoderen
dc.subjectsix year old boysen
dc.subjectnatural need for activityen
dc.subjectteching methodsen
dc.title”Har aldri mer enn en halvtimes økter. Ellers har jeg de under benken”: en kvalitativ studie av 6-årige gutters aktivitetsnivå i møte med lærers valg av organiseringsformer og undervisningsmetoderen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel