dc.contributor.author | Piilegaard, Frida Fritzdatter | |
dc.date.accessioned | 2014-10-06T12:14:11Z | |
dc.date.available | 2014-10-06T12:14:11Z | |
dc.date.issued | 2014-10-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/223183 | |
dc.description.abstract | Klasseledelse har i dagens skolesammenheng stor betydning for et godt - klasse og læringsmiljø. Herunder handtering av uro, bråk og uønsket adferd som forhindrer de fleste som blir berørt av dette, ikke bare når det kommer til trygghet og trivsel, men også muligheten til å tilegne seg nødvendig kunnskap.
Prosjektet har hatt som hensikt å finne ut hvilke metoder/tiltak lærere setter i verk for å kunne bedre et dårlig klasse – og læringsmiljø, og beskrive disse. Hensikten er at informasjon omlærernes erfaringer vil være kunnskap som kan tilføre meg, og andre som er i samme situasjon som meg, mer viten om hvordan drive god klasseledelse.
Problemstillingen i prosjektet har vært:
Hva er klasseledelse og hvilke tiltak kan iverksettes for å bedre et dårlig klasse – og læringsmiljø?
Jeg har brukt kvalitativ metode hvor jeg har intervjuet fire personer i en barneskole. Intervjuene har vært semi – strukturert i tillegg til at jeg har brukt observasjon som metode. I teoridelen har jeg brukt teorier som jeg mener er relevant.
Mine resultater viser at lærerne i min undersøkelse har nådd frem med deres måte å jobbe for et bedre klasse – og læringsmiljø. Deres måte og jobbe på er også i tråd med de fleste teorier om klasseledelses betydning for et godt læringsmiljø, og da med tanke på håndtering av uro bråk og uønsket adferd, i tillegg til å fremme et lavt faglig nivå blant elevene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | klasseledelse | nb_NO |
dc.title | Klasseledelse og dens betydning for godt læringsmiljø : hvilke tiltak kan i iverksettes for å bedre et dårlig klassemiljø? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 28 | nb_NO |