Undervisningsopplegg med oppmerksomhet mot egen og andres kropper - magedans ved videreutdanning rettet inn mot seksualitet, seksuelle overgrep og misbruk : rapport om prosjektet
Abstract
Undervisningsopplegget har vært gjennomført på to kull ved Videreutdanning rettet inn mot seksualitet, seksuelle overgrep og misbruk. Oppmerksomheten er rettet inn mot egen og andres kropper ved hjelp av bevegelse. Magedansen er innfallsvinkelen til bevegelsene. Kropp som tema og fenomen er sentralt i hele studiet, og magedansen må sees som en integrert del av studiet som helhet. Formålet med undervisningen i magedans har vært at studentene skulle lære seg å ta utgangspunkt i sine egne bevegelser og erfaringer som grunnlag for å forstå kropp, bevegelser og kroppsuttrykk. Undervisningen har bestått av mange praktiske øvelser innen magedans, samt refleksjoner både muntlig i klassen og ved hjelp av individuelle skriftlige oppgaver.
Resultatene i denne rapporten bygger i stor grad på det som kom fram i de skriftlige besvarelsene til studentene. Noen fenomener som pekte seg ut er at studentene bedre kunne se hverandre i klassen, samt at de opplevde å ha et faglig utbytte av opplegget. Utbyttet var ulikt, men felles for dem var at de hadde utbytte av det.
Mange ble utfordret til å være nær og anerkjenne sin egen kropp samtidig som de var synlige for andre, og opplevde også at dette har betydning i en relasjon med andre. Refleksjonene, både muntlig og skriftlig, som en forlenget del av bevegelsene, opplever jeg har vært avgjørende for studentenes faglige utbytte.