• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Publikasjonsserier
  • Arbeidsnotat
  • View Item
  •   Home
  • Publikasjonsserier
  • Arbeidsnotat
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undervisning om rovdyr ved Besøkssenter rovdyr i Namsskogan og Lierne Nasjonalparksenter : evalueringsrapport

Fiskum, Tove Anita; Halberg, Haakon; Skaugen, Randi
Working paper
Thumbnail
View/Open
Arbeidsnotat42019.pdf (793.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2599890
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Arbeidsnotat [6]
Abstract
Denne rapporten er en evaluering av et dagsopplegg med undervisning om rovdyr ved Besøkssenter rovdyr i Namsskogan, og av en tredagers rundtur med utvidet undervisningstilbud om rovdyrene. Det er gjennomført kunnskapstester og holdningsmålinger av elever før og etter dette undervisningstilbudet, observasjoner under selve gjennomføringen av undervisningen, samt gruppeintervjuer av elever både før og etter undervisningen. Lærere er intervjuet i etterkant. Noen elever har også jobbet med tekstskaping om rovdyr. I evalueringen kommer det fram at både elever og lærere er veldig positive til Rovdyrskolen.

Resultatene viser også at Rovdyrskolen gir noe læringsutbytte og at det hos noen elever, spesielt de som har vært på rundtur, fører til mer nyanserte holdninger. Samtidig viser resultatene at Rovdyrskolen vil ha nytte av å benytte prinsipper fra uteskoledidaktikk. Spesielt viktig er det å forberede elevene godt på hva opplegget innebærer. Det er et stort potensiale i utvikling av Rovdyrskolen ved å knytte faglige forarbeid og etterarbeid tettere til opplegget, i tråd med fagfornyelsen og uteskoledidaktiske prinsipper.
 
This report presents an evaluation of two teaching programs, connected to big carnivores living in Norway. Measurements of knowledge and attitudes towards predators were conducted before and after the teaching programs, as well as observations of the participants during the programs. Students were interviewed in groups before and after, and teachers were interviewed after the programs. Some of the students have produced texts about predators. The results reveal that both students and teachers have a positive assessment of the teaching programs. The results show an increasing knowledge about the predators. It is also possible to see a more nuanced attitude towards predators. The results also reveal that the teaching programs would benefit from the use of some ideas from outdoor education. An important pedagogic concept here is the preparation of the students, so that they know what to expect from the teaching program, and what is expected of them. It would also benefit the programs if they afforded the participating schools with academic tasks for the students, to use both before and after the program, according to the proposal for renewal and improvement of school subjects and principles of outdoor learning.
 
Publisher
Nord universitet
Series
Arbeidsnotat / Nord universitet;4

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit