Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFiskum, Tove Anita
dc.contributor.authorHalberg, Haakon
dc.contributor.authorSkaugen, Randi
dc.date.accessioned2019-06-04T11:19:30Z
dc.date.available2019-06-04T11:19:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-7456-810-5
dc.identifier.issn2535-3543
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2599890
dc.description.abstractDenne rapporten er en evaluering av et dagsopplegg med undervisning om rovdyr ved Besøkssenter rovdyr i Namsskogan, og av en tredagers rundtur med utvidet undervisningstilbud om rovdyrene. Det er gjennomført kunnskapstester og holdningsmålinger av elever før og etter dette undervisningstilbudet, observasjoner under selve gjennomføringen av undervisningen, samt gruppeintervjuer av elever både før og etter undervisningen. Lærere er intervjuet i etterkant. Noen elever har også jobbet med tekstskaping om rovdyr. I evalueringen kommer det fram at både elever og lærere er veldig positive til Rovdyrskolen. Resultatene viser også at Rovdyrskolen gir noe læringsutbytte og at det hos noen elever, spesielt de som har vært på rundtur, fører til mer nyanserte holdninger. Samtidig viser resultatene at Rovdyrskolen vil ha nytte av å benytte prinsipper fra uteskoledidaktikk. Spesielt viktig er det å forberede elevene godt på hva opplegget innebærer. Det er et stort potensiale i utvikling av Rovdyrskolen ved å knytte faglige forarbeid og etterarbeid tettere til opplegget, i tråd med fagfornyelsen og uteskoledidaktiske prinsipper.nb_NO
dc.description.abstractThis report presents an evaluation of two teaching programs, connected to big carnivores living in Norway. Measurements of knowledge and attitudes towards predators were conducted before and after the teaching programs, as well as observations of the participants during the programs. Students were interviewed in groups before and after, and teachers were interviewed after the programs. Some of the students have produced texts about predators. The results reveal that both students and teachers have a positive assessment of the teaching programs. The results show an increasing knowledge about the predators. It is also possible to see a more nuanced attitude towards predators. The results also reveal that the teaching programs would benefit from the use of some ideas from outdoor education. An important pedagogic concept here is the preparation of the students, so that they know what to expect from the teaching program, and what is expected of them. It would also benefit the programs if they afforded the participating schools with academic tasks for the students, to use both before and after the program, according to the proposal for renewal and improvement of school subjects and principles of outdoor learning.en
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNord universitetnb_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat / Nord universitet;4
dc.subjectrovdyrskolenb_NO
dc.subjectrovdyrkunnskkapnb_NO
dc.subjectholdninger til rovdyrnb_NO
dc.subjectuteskoledidaktikknb_NO
dc.titleUndervisning om rovdyr ved Besøkssenter rovdyr i Namsskogan og Lierne Nasjonalparksenter : evalueringsrapportnb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber22nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel