Foreldrestøttende arbeid i Nye Namsos : delrapport 2 : kartlegging
Others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2629119Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- FoU-rapport [109]
Sammendrag
Rapporten beskriver forståelser, erfaringer og vurderinger av foreldrestøttende tiltak ved grunnskolene i Nye Namsos kommune. Empirisk bygger studien på fem fokusgruppeintervju med foreldre, helsesykepleiere, kontaktlærer og andre ansatte i skolen. Til sammen 28 deltakere. Funnene viser at det ikke er en klar og felles forståelse av hva foreldrestøttende tiltak er. Det beskrives et mangfold av tiltak. Tilbudet til foreldrene varierer derfor mellom kommunene og skolene, men også innad ved den enkelte skole. I studien kommer det frem at mange har høye forventninger til foreldrerollen og at behovet for foreldrestøtte er økende. Det er mulig å forbedre dagens praksis knyttet til foreldrestøttende tiltak i Nye Namsos. For å lykkes vil det være viktig å etterstrebe likeverdige tilbud, økt tverrfaglig samarbeid og økt forebyggende innsats for elever i grunnskolen og deres foreldre.