Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarinelli, Giuseppe
dc.contributor.authorRobertsen, Kåre
dc.contributor.authorSimsekoglu, Ozlem
dc.contributor.authorMunkvold, Robin Isfold
dc.contributor.authorRobertsen, Rolf
dc.contributor.authorSkevik, Trond Olav
dc.contributor.editorMarinelli, Giuseppe
dc.date.accessioned2020-08-26T08:24:30Z
dc.date.available2020-08-26T08:24:30Z
dc.date.created2020-03-17T16:25:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMarinelli, G., Robertsen, K., Simsekoglu, Ö., Munkvold, R. I., Robertsen, R. & Skevik, T. O. (2020). Mulighetsstudie om bruk av VR-teknologi i føreropplæringen. Sluttrapport, 1-84.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2674040
dc.description.abstractDenne rapporten er en mulighetsstudie om bruk av Virtual Reality (VR) - teknologier i føreropplæring. Studien er finansiert av Statens vegvesen. Formålet med mulighetsstudien er å utrede de pedagogiske mulighetene som ligger i bruk av nye innovative teknologier som VR-/AR-briller for å styrke og underbygge læringsutbyttene som beskrives i læreplan for førerkortklasse B. Nord universitet har planlagt, initiert, utført og analysert forskningsaktiviteter for å svare på disse spørsmålene. Det er gjennomført en litteraturgjennomgang fra fire ulike perspektiver: utdanning, psykologi, føreropplæring og teknologisk utvikling. I tillegg har det blitt utformet spørreundersøkelser for å gi svar på forskningsspørsmålene, spesielt de som er rettet mot målgruppene trafikklærere og trafikklærestudenter. Ved å knytte sammen resultatene fra litteraturgjennomgangen og spørreundersøkelsene foreslår rapporten mulige scenarier som kan være egnet til det angitte formålet.en_US
dc.description.abstractThis report represents the final outcome of a project funded by the Norwegian Public Roads Administration (from now on, NPRA) regarding the investigation about the use of Virtual Reality technologies in driving education. The purpose of this feasibility study is to understand if the new educational and pedagogical possibilities given available by these innovative technologies, such as VR/AR glasses, could address some of the learning outcomes included in the actual Curriculum for Driving Licence regarding category B vehicles. Nord University, after being selected as the most qualified research institution suitable for this work, have planned, initiated, conducted and analyzed research activities in order to address those questions. In details, a literature review has been performed, regarding three main different points of view: education, psychology, driving education and technological development. In addition to that, a survey has been specifically designed to answer the identified research questions, with a special attention to two target groups: driving instructors and driving instructors’ students. Coupling together the outcomes from both the two mentioned methodologies, some possible scenarios have been identified as suitable for the specific purpose.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNord universitet, Faggruppe trafikken_US
dc.titleMulighetsstudie om bruk av VR-teknologi i føreropplæringen. Sluttrapport.en_US
dc.title.alternativeFeasibility study for the use of VR technology for driver training - Final Reporten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.source.pagenumber86en_US
dc.identifier.cristin1802101


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel